HIGH-END: Franco Serblin er unektelig et velkjent navn innen hifi. Tidlig på åttitallet konstruerte han en merkelig høyttaler med navnet Snail, det var to små satellitthøyttalere som var festet til en subwoofer med et par lange armer av tre. Den er mindre i virkeligheten enn den ser ut på bilder.
Snail var selve grunnsteinen til Sonus Faber, et høyttalerfirma som i 30 år har lykkes å slå navnet sitt fast med en sjutommers spiker blant verdens høyttalere. Hos Sonus Faber fulgte Serblin sin designfilosofi om at høyttaleren er et instrument, derfor søkte han ideer fra blant annet den klassiske italienske fiolinproduksjon. Og da fiolinenes høyborg Cremona ikke ligger langt fra Serblins hjemsted Vicensa, har det i løpet av årene vært mange kontakter og utveksling av erfaringer.
Det kan også fysisk ses blant annet i trearbeidet på Serblins konstruksjoner. I det store og hele er tresorten viktig for Franco Serblin. Tre er et levende materiale og ulike tresorter har ulike egenskaper, så han har under årenes løp lagt ned mye arbeid på dette punktet.
2007 solgte han Sonus Faber og forberedte seg til et liv som pensjonist. I hvert fall utad. Men Franco Serblin hadde flere nye ideer og tanker han ville utvikle, og bare en par år senere kunne han så presentere sitt hjertebarn Ktema. Til tross for et ytre som finishmessig meget godt kunne vært en dyr Sonus Faber, er Ktema en helt annen konstruksjon som benytter seg av helt andre prinsipper enn Sonus Faber.
Ktema i korthet
Ktema er en fireveishøyttaler – med fem elementer. Elementene er for øvrig fremkommet ved et sterkt samarbeide med nordmannen Ragnar Lian. Det står at han er dansk i Ktemas dokumentasjon, men innvidde kretser hevder at han er norsk. De tre elementene som synes er en 28 mm soft dome og to 4” mellomregisterelementer med hjerteformet utstålingsmønster, for på beste måte å samarbeide med kabinettets form for å optimere perspektivgjengivelsen. Disse tre peker rett frem og sitter bak en trådfront à la Sonus Faber.
De to 9” basselementene med metallmembran sitter inne i kabinettet i et kompresjonskammer og spiller ut gjennom spalter på sidene lengst bak. Dette for å skape enda større kontroll over passen. All internkabling kommer for øvrig fra Serblin selv og hans kabelmerke Yter.
Kabinettet er i prinsippet triangulært med spissen fremover og med konkave sider. Bakplaten, som altså er en del av kompresjonskammeret, er derimot konveks. Topp og bunn er håndpolerte aluminiumsplater. Det er ikke spart på noe, alt er av mer enn utsøkt kvalitet og hele høyttaleren er nærmest en ren skulptur.
Demo hos Akkelis
Vi var på besøk hos Akkelis Audio i Göteborg for å være tilstede på en demo av Ktema. Vi var mange som var nysgjerrige, så det var et skikkelig oppbud av folk som strømmet gjennom lokalene og lytterommet i løpet av dagen. Importøren Robert Grubstad fra AudioConcept i Stockholm hadde trimmet høyttalerne nede i bankhvelvet, et lydmessig litt kinkig rom som Mats fra Svanå Miljøteknikk hadde gjort best mulig akustisk sett. Det var kanskje ikke helt idealistisk for å få ut det aller siste av Ktema, men ettersom en demo for mig alltid går ut på å forsøke høre potensialet på det vi hører, var det et par meget spennende lyttestunder vi fikk servert.
Tilleggsutstyrt var et CD-drivverk fra McIntosh, DAC fra Weiss, forforsterkere fra MBL og forsterker fra Chapter.
Det første man legger merke til er en fantastisk fin kontroll i bassområdet. Ktema har full kontroll på det hele og spiller en bass med den vanskelige kombinasjonen av kraft, detaljer og substans. Detaljnivået er gjennomgående fint, men jeg har en følelse av at det ikke er det som Serblin har fokusert på under konstruksjonsarbeidet. Det handler snarere om den musikalske helheten, følelsen av nærhet og engasjement.
Jeg fant en plass i rommet der det til min overraskelse hang best sammen, og det var nesten ved bakveggen litt til høyre for sofaen – en normalt sett langt fra ideell plass, men her var det faktisk lettere å høre de kvalitetene som unektelig finnes skjult i Ktema.
Ikke at det ikke låter bra, men man satt hele tiden med en følelse – nei, si heller en viten – om at høyttalerne bare ventet på å virkelige blomstre og vise sine ferdigheter i et større rom, med kanskje fremfor alt en større takhøyde. Konklusjonen blir at jeg er helt sikker på at høyttalerne kan prestere ”next level” i et annet rom. Les for Guds skyld nå dette riktig – Ktema er en fantastisk kompetent høyttaler, det skal det ikke råde noen som helt tvil om. En ”normal” høyttaler skulle gitt sin høyre arm bare for å nå opp til knærne på Ktema hva lyd angår. Og vi fikk også noen lydmessige perler fra Ktema i løpet av øktene. Blant annet var den norske bluesrocktrubaduren – hvordan kan man si noe slikt? – Odd Børretzen en herlig liveopplevelse med all den følelse som skal til for at man med en gang blir fokusert og spent fulgte med i Børretzens fortellinger – tid og rom forsvinner og man er bare med der det skjer. Meget flott – og en artist man absolutt kan anbefale.
Ktema
Pris: 249.000 kr
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser