TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV
L&B Julekalender 2024 Delta her!

Nyhet

Bang & Olufsen har snudd skuten

Selv om elektronikkbransjen jevnt over har hatt en tilbakegang i 2023, har B&O klart å øke både omsetning og overskudd.

Av / 11.10.23 - 10:57
Bang & Olufsen har snudd skuten

Selv om vi nå har lagt koronatidens elektronikkentusiasme bak oss, og vi i 2022 og 2023 har opplevd den ene krisen etter den andre, har Bang & Olufsen likevel klart å gjøre det godt. I årets tredje kvartal (regnskapsårets første kvartal) økte det tidligere kriserammede elektronikkselskapet både salg og inntjening.

Omsetningen økte globalt med 8 %, og i Asia var veksten på hele 29 %. Selskapets totale omsetning økte med 1,2 %, og i Europa var økningen på hele 26,7 %.

En viktig faktor for Bang & Olufsens suksess dette kvartalet var en betydelig forbedring av resultatet. Bruttomarginen var på 52,6 %, noe som er 16 prosentpoeng bedre enn i fjor. Dette kan blant annet forklares med at selskapets leverandører har vært i stand til å levere varene mer effektivt.

Selskapets administrerende direktør, Kristian Teär, er fornøyd med resultatet og sier at Bang & Olufsen fortsetter å fokusere på å forbedre kundeopplevelsen og styrke merkevaren på verdensplan. Han påpeker også at de ekstraordinære kostnadene som selskapet tidligere har hatt, ikke lenger påvirker det negativt.

Les også Kileformet lyddesign fra B&O Bang & Olufsen Beosound Emerge er et modig brudd med hvordan en multiroms-smarthøyttaler kan se ut – og låte.

Selskapet har også meddelt at Beosound Emerge har oppnådd Cradle to Cradle-sertifisering på bronse-nivå.

Annonse

Dessuten har Bang & Olufsen styrket samarbeidet med luksusbilmerket Ferrari og lansert fire produkter i begrensede luksusutgaver. Disse produktene selges i Bang & Olufsen-butikker og på nettet, samt hos utvalgte Ferrari-forhandlere.

Les også Ferrari-samarbeid gir vakre, røde Bang & Olufsen-produkter Vi liker virkelig det vi ser, når Bang & Olufsen samarbeider med Ferrari om en helt ny rødfarge på et utvalg produkter.

John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabatt!

50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)

Prøv LB+Total i 1 måned

Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-

LB+ Total 12 mnd / 156,-

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder

925,-
79,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Musikkstreamer til nye høyder

Legendarisk produsent gjenoppstår

Styr unna billigdritt til jul!

Notre-Dame: Akustikken kunne vært tapt for alltid

High-end til lavere pris

-Redder hi-fi-utstyret fra moderne strømproblemer

MQA-teamet skal redde lyden - igjen

Endelig McIntosh!

Volvo med verdens mest berømte studio

Spesialtunet for bedre lyd

To EX-tra kule produkter fra Cambridge Audio

Technics blir enda bedre på streaming

Lyd & Bilde