2019-tallene fra Stiftelsen Elektronikkbransjen er ute!
For første gang har det blitt solgt hjemmeelektronikk for over 36 milliarder kroner. Det betyr at hver eneste husholdning i gjennomsnitt handlet dingser for rundt 15.000 kroner i året som gikk.
Færre men større TV-er
Ut ifra tallene kan vi lese at det ble solgt færre TV-er, men til gjengjeld har de gått opp i størrelse. Markedet for 65-tommere har økt fra 18 til 26 prosent, mens 55-tommere har sunket tilsvarende fra 41 til 34 prosent.
Vi får ikke vite hvor stor andel av TV-ene som er OLED, ettersom Elektronikkbransjen fremdeles har delt opp kategoriene i LCD og plasma. Ikke overraskende er antallet solgte plasma-TV-er null…
Strømming vokser
Vi ser også at stadig flere strømmer sitt innhold, da 72 prosent av norske husholdninger sier at de abonnerer på én eller flere tjenester. Det er opp fra 63 prosent året før. Netflix er fortsatt den mest populære tjenesten, med 61 prosent av norske husholdninger som abonnenter.
Hodetelefoner: Kablene fortsetter å klippes
Salget av hodetelefoner økte fra 2018 til 2019 med ni prosent, til 960.000 enheter. 77 prosent av dem var trådløse, mot 66 prosent i 2018.
– For øreproppene sin del er veksten enda høyere, trådløst står nå for 66 prosent av markedet, mot bare 46 prosent i 2018, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Ellers innen bærbar lyd ser vi at radiosalget har stabilisert seg på 270.000 enheter, svakt ned fra 280.000 året før. Til kontrast var tallet 700.000 enheter i 2017, som følge av overgangen fra FM til DAB.
Lydanlegg synker
I 2018 så vi at antallet komplette lydanlegg sank fra rekordåret 2017 med sine 305 tusen enheter, til 235 tusen. I 2019 sank det noe videre, til 230.000. Det kan med andre ord se ut til å flatet ut, og vi er fortsatt over 2016-nivået med sine 210.000 enheter.
Salget av høyttalere som kan strømme startet man å måle i 2015, og antall solgte enheter toppet seg i 2017 med 370.000. Salget sank tilsynelatende dramatisk i 2018 til 210.000, men til gjengjeld ble det solgt 150.000 «digitale assistenter» – altså smarthøyttalere. Med andre ord, Google Home og lignende. I 2019 er digitale assistenter ikke målt, men antakelig bakt inn i antallet for strømmehøyttalere. Som nå ligger på 300.000 enheter, hvor vi altså ikke vet andelen smarte høyttalere.
Det ble i fjor solgt 10.000 platespillere mot 12.000 i 2018, fremdeles er det ti ganger flere enn antallet solgte CD-spillere samme år.
Færre solgte mobiltelefoner
Vi kan også se at antallet mobiltelefoner minker med drøyt 5 prosent fra 1,8 millioner til 1,7 millioner enheter. Omsetningen faller likevel bare tre prosent, da vi i stedet kjøper dyrere mobiltelefoner. Gjennomsnittlig levetid for mobiltelefoner er opp fra 31,4 til 32,6 måneder, altså altså to år og nesten ni måneder.
De yngste forbrukerne skifter fortsatt ut sin mobiltelefon raskere enn forbrukerne i de eldre aldersgrupper. Personer over 50 år beholder mobilen sin i tre år, mens de under 30 skifter ut etter to år.
Vi tar også med at PC-er til konsumentmarkedet holder seg stabilt, med en omsetning på knapt 3,9 milliarder, som er 0,3 prosent ned fra året før.
Smartklokker øker, armbånd ikke
Salget av smartarmbånd som Fitbit osv har ikke økt i 2019. Det har derimot smartklokker. Blant annet takket være flere aktører, og bedre funksjonalitet.
– Treningsklokkene får i større grad smarte funksjoner og faller inn i kategorien, og motehusene lanserer nå også smarte modeller, sier Ottemo.
Smartklokkesalget i Norge øker i 2019 med 30 prosent, fra en halv million klokker 2018 til 650.000 i 2019, viser tall fra Stiftelsen Elektronikkbransjens forbrukerundersøkelse.
Kamerasalget synker videre
Når det gjelder kamerasalget er det lite oppløftende lesing. Salget i antall kameraer har sunket med over 20 prosent siden 2018, og ble i 2019 klokket inn på 39.000 enheter (ned fra 49.000). Sett opp mot rekordåret 2009 med 519.000 kameraer er salget ned drøyt 92 prosent! I 2019 sank det over hele linja, det eneste unntaket var 1.000 flere solgte kompakte systemkameraer enn året før. 14.000 totalt.
Videokameraene, hvor brorparten er actionkameraer, synker også. 43.000 ble solgt, ned 10 prosent fra 2018 og 56 prosent ned fra rekordåret 2015.
Roboter til husjelp
Nordmenn kjøpte litt flere hvitevarer og småelektriske produkter i 2019 enn året før, nærmere bestemt to prosent i antall. Verdien økte derimot med tre prosent, og omsetningen landet på nesten 11,4 milliarder kroner. Vi kjøper altså stadig dyrere hvitevarer.
Småelektriske apparater faller litt, men til gjengjeld øker antall robotstøvsugere. Det ble solgt en halv million støvsugere i 2019, av disse var 91.000 av dem robotstøvsugere. Det tilsvarer
For småelektriske apparater som kjøkkenutstyr, personlig pleie og støvsugere faller salget målt i antall dingser med 0,4 prosent, mens fallet i verdi er på to prosent og ender på 3,5 milliarder kroner i 2019.
– Det ble solgt en halv million støvsugere i 2019, og 91.000 av disse var robotstøvsugere. Det tilsvarer en markedsandel på 18,3 prosent, i 2018 hadde robotene ti prosent av markedet, sier administrerende direktør Jan Røsholm.
Alle bransjetall og statistikk for 2019 og tidligere år kan du lese her.