Ikke før har Xbox-produsent Microsoft punget ut nesten halvparten av det norske årlige Statsbudsjettet (69 mrd dollar) for spillselskapet Activision Blizzard, så følger Sony på med oppkjøpet av Bungie. For en god del mindre slant på 3,6 milliarder dollar, men som likevel er et viktig ledd idet gaming-historiens neste kapittel skrives.
Viktige spill i hver sin leir
For den uinnvidde betyr det at Microsoft har sikret seg enerett på selskapet bak spill som Call of Duty, Guitar Hero, World of Warcraft, CandyCrush og Tony Hawk-spillene. Som trolig vil komme til å bety at du trenger en Xbox-konsoll eller en gaming-PC med Windows for å spille disse spillene.
Sonys kontring betyr på sin side at de blant annet har sikret seg Destiny-spillene. Som man kan anta betyr at de etter hvert vil forsvinne fra Xbox-plattformen.
Du kan trenge begge konsollene
På kort sikt er det dårlig nytt for konsoll-gamere som spiller spill fra begge leirer. Det kan nemlig bety at man trenger både Xbox og PlayStation. Og med leveringsproblemene vi står ovenfor i halvledermarkedet, er både Xbox Series X og PlayStation 5 nesten konstant revet ut av alt som heter butikkhyller. Som igjen betyr at de tidvis har gått for svimlende summer på privatmarkedet.
Det betyr at du kan måtte punge ut 15-20.000 kroner, hvis ikke mer, for begge konsollene.
Er konsoll-markedet i endring?
På litt lengre sikt er det slettes ikke sikkert at det trenger å bety mye for lommeboken. For hvem sier at vi må eie konsoller i fremtiden i det hele tatt?
Det er godt mulig gaming vil få en helt ny forretningsnøkkel, i at man leier i stedet for å eie. Microsoft har allerede sin abonnementstjeneste Xbox Game Pass, hvor du betaler et månedsabonnement for å få ubegrenset tilgang til de viktigste spillene. Sonys tilsvarende tjeneste heter PlayStation Plus.
Tjenestene koster +/- 100 kroner i måneden. Det er ingenting i veien for at både Microsoft og Sony kan tilby en konsoll i posten, til en ekstra månedlig kostnad. Slik som vi kjenner det fra kabel- og satellitt-TV-leverandørene. Dette blir dessuten i så fall kun til de mest hardbarka gamerne, som vil være garantert den aller beste ytelsen, på spill i full 4K-oppløsning med 60-120 bilderammer i sekundet (fps). Andre vil ikke trenge konsollen i det hele tatt.
Spill-strømming
Det mest sannsynlige er likevel at strømming blir fremtiden, også i spill. Markedet er allerede godt i gang, og vil sannsynligvis fortsette å vokse seg enda større i fremtiden. Du trenger nemlig strengt tatt verken Xbox eller PS5, for å spille de nyeste og feteste spillene.
Ultimate-abonnementet i Xbox Game Pass-tjenesten lar deg nemlig strømme spill både til Xbox og PC/Mac, og dessuten mobile enheter. Da får du i tillegg ekstra datakraft fra et eksternt, sammenkoblet Xbox Series X-nettverk, og kan dermed få bedre ytelse enn om spillet kjører utelukkende lokalt på sin egen enhet. Hvis du da sier deg fornøyd med Full HD og 60 fps, som er grensen, for å holde forsinkelse og responstid til et minimum.
Sony tilbyr noe lignende, med Remote Play. Tjenesten, som er gratis, lar deg spille PlayStation-spill på både mobile enheter og PC/Mac.
Dermed er alt du trenger en datamaskin eller mobiltelefon, for å spille spillene fra Microsoft og Sony, uansett om de ikke er tilgjengelig på hverandres konsoller.
Det eneste PC-spillere trenger i tillegg for å oppleve konsollspillene som de er ment å spilles, er en kontrollenhet til Xbox og PS5, som kobles trådløst til datamaskinen med Bluetooth.
Google og Nvidia
Når vi først er inne på strømming av spill, skal vi heller ikke glemme andre tjenester, som Google Stadia og Nvidia GeForce NOW, som begge tilbyr spilling på både mobile enheter og direkte i Smart-TV-appen, på kompatible TV-plattformer. Begge tjenestene lar deg låne ekstern datakraft fra et datanettverk, slik at du kan spille med mye høyere ytelse enn din enhet klarer på egenhånd.
Toppkonsollene er ikke avleggs
Uansett om det finnes løsninger for å spille alle spillene selv uten konsollene, vil de mest hardbarka spillerne, og da ikke minst konkurransespillere, ønske å spille fra konsoll. Da snakker vi de dyreste flaggskipmodellene, som er hva som trengs for å få ned responstiden til et minimum. Når et lite millisekund kan stå mellom liv og død, kan man kun godta det beste.
For veldig mange av disse spillerne er det uansett ikke noe problem at flere spill splittes mellom Xbox- og PlayStation-konsollene: De ville kjøpt begge uansett.