På 1980- og 1990-tallet dominerte Nintendo spillmarkedet med sine NES- og senere SNES-konsoller. Men Sony ville ha sin del av kaken, og etter et mislykket forsøk på samarbeid mellom selskapene lanserte de til slutt sin egen konsoll den 3. desember 1994.
Den rystet spillindustrien og utkonkurrerte konkurrentene med sin moderne CD-ROM-teknologi for lagring av spill i stedet for spillkassetter. Platene var billigere å produsere og rommet mye mer, noe som ga rom for større spillverdener, bedre grafikk, vakrere musikk og fremfor alt videoer.
Men den store forskjellen var faktisk fokuset og markedsføringen.Mens konkurrentene rettet seg mot barn, med søte figurer og barnevennlige spilltemaer, rettet Sony seg mot voksne. De mente at generasjonen som hadde vokst opp med spill, nå var klar for voksent innhold.
Så de satset alt på kampspill som Tekken, skrekktitler som Resident Evil og Silent Hill, og skytespill som Metal Gear Solid. Og de hadde rett.For å gå i null måtte de selge 1 million konsoller. Da det ble avviklet, hadde de nådd 102 millioner solgte enheter. Og siden den gang har oppfølgerne fortsatt å være storselgere.
For å feire jubileet får PS5 en PS1-oppstartsskjerm, og du kan dekorere konsollen din med nostalgiske temaer. Og selvfølgelig kommer det versjoner av PS5 i begrenset opplag, i tillegg til et salg på nesten 500 spill i Playstation Store, med priskutt som varer nesten frem til jul.