TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Lamborghini Sián i LEGO-versjon

Lamborghini Sián FKP 37 i nesten fire tusen deler er det nyeste tilskuddet til LEGOs Technic-avdeling.

Av / 03.06.20 - 12:48
Lamborghini Sián i LEGO-versjon

Denne saken handler verken om lyd eller bilde. Men rett og slett en ganske så heftig gadget. Lamborghini Sián er den første hybridbilen som kombinerer bensinmotor med superkondensator. Kondensatoren, av typen litium-ion, er i følge Lamborghini tre ganger så kraftig som et batteri av samme vekt, og forvent derfor hissig akselerasjon når denne kombineres med kraften av en ekte V12-er!

Vi vet ikke hva slags lydanlegg Lamborghini Sián FKP 37 får, men vi vet at midtkonsollen er like stilig som den er moderne.

Lamborghini Sían FKP 37 interior
Cockpiten i den ekte Lamborghini Sían FKP 37 er hissig. Foto: Lamborghini

Oppkalt etter avdød konsernsjef

Bilens fulle navn er Sián FKP 37, oppkalt etter avdøde konsernsjef for Volkswagen, Ferdinand Karl Piëch. Født 1937, derav den fulle modellbetegnelsen.

Bilen har alle kjennetegnene til en ekte Lamborghini, bortsett fra navnet, som mot selskapets tradisjon ikke ser ut til å være etter en okse kjent fra tyrefektning. Den ser mye giftigere ut enn Lamborghinis første hybrid-konseptbil Asterion, som ble skrotet fordi den med sine vanlige batterier ble for tung og ikke forbedret ytelsen noe i forhold til en ren bensinmotor.

Lamborghini Asterion
Lamborghini Asterion var kul nok, men hybridmotoren gjorde den for tung. Konseptet ble skrotet. Foto: Creative Commons

Vekten på originalen er ikke oppgitt, men med 807 hestekrefter og en akselerasjon fra 0-100 km/t på 2,8 sekunder skal det nok gå unna! Topphastigheten er over tre ganger raskere enn det er lov å kjøre på de raskeste veiene i Norge. 350 km/t der, altså.

Annonse

Lamborghini Sián i forseggjort LEGO-versjon

LEGO Technic-versjonen av Sián FKP 37 har verken bilstereo eller elektrisk motor, og akselererer utelukkende ved hjelp av håndkraft (du må bare dytte den bortover). Men utseendemessig har den de samme linjene som den heftige originalen, bare litt mer kantete. Fordi, du veit, det er LEGO. Men med sine 3.696 deler er detaljnivået høyt likevel.

Lamborghini Sián i LEGO-versjon 1
Omtrent sånn, ja. Foto: LEGO

Modellen er gjort i 1:8-skala, som er stort for en LEGO-bil. V12-motoren er kopiert i detalj, bakspoileren heves opp som i virkeligheten, og støtdempere foran og bak er på plass. Fullt fungerende 8-trinns sekvensiell girkasse her den også! Bilen styres med rattet, som er prydet med Lamborghini-logoen.

Bilen har selvsagt saksedører, ellers ville det ikke vært en Lamborghini (hysj, Gallardo!).

Lamborghini Sián i LEGO-versjon 2
«Motoren må inn den veien!»

Tar du en kikk under panseret (ja, det kan selvsagt også åpnes), så finner du en Lamborghini reiseveske i miniatyr, og dessuten et unikt serienummer som gir tilgang til eksklusivt innhold på LEGO.com/lamborghini-sian.

Les også En Dødsstjerne av Lego Består av en halv million klosser!

– Denne fantastiske kopien av Lamborghini Sián FKP 37 fra LEGO Group gir en brilliant, ny byggeopplevelse for bade supersportsbil-tilhengere og LEGO-entusiaster, og Lamborghini føler seg priviligert for å dele denne muligheten med LEGO Group, sier Stefano Domenicali, CEO and styreformann i Automobili Lamborghini, i en pressemelding.

Technic-versjonen av Lamborghini Sián FKP 37 kommer i butikkene i august, og prisen blir nesten like fet som bilen selv. 3.999 kroner skal den koste, altså rundt en kroner pr. del.

Lamborghini Sián i LEGO-versjon 3
Modellen måles nøye opp mot originalen. Foto: Lamborghini

Fakta:

  • 3696 LEGO Technic-deler
  • En 1:8-skalaversjon av supersportsbilen
  • Saksedører som kan åpnes
  • Elegante gullfelger
  • Klar, limegrønn farge
  • Fullt fungerende 8-trinns sekvensiell girkasse
  • En kopi av den uforlignelige V12-motoren til Lamborghini Sián FKP 37
  • Fjæring foran og bak
  • Styres fra førersetet

lego.com

Lego_Technic_Lamborghini box 42115_Technic_2HY20_envr_21 42115_Technic_2HY20_envr_19 42115_Technic_2HY20_envr_14 42115_Technic_2HY20_envr_10 42115_Technic_2HY20_build_07 42115_Technic_2HY20_build_03
<
>

 

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Er ny kinesisk elbil den raskeste i verden?

Suzuki og Toyota samarbeider om el-SUV

Batmobilen er til salgs

Ioniq 7 blir Ioniq 9 – her er bildene

Audis elektriske stasjonsvogn avduket - kommer i 2025

Avduket: Folke-SUV-en Skoda Elroq

700 km rekkevidde!

- Råere Tesla-batterier kommer i 2026

Nye Peugeot E-408

Kompaktbilen Skoda Elroq klar for det norske markedet

Dyr offroad-el-sykkel som matcher dyr elektrisk SUV

El-sparkesykkel for terrengkjøring