Det er ingen tvil om at Apples nyeste iPhone-modeller – iPhone 11, iPhone 11 Pro og iPhone 11 Pro Max – som elektronikkgiganten lanserte tirsdag kveld – var nødvendige oppdateringer.
Det var helt nødvendig for Apple å slå tilbake og lansere nye modeller med avanserte kamerafunksjoner. Apple har de siste årene blitt tatt igjen av konkurrenter som Huawei, OnePlus og Samsung. Deres Android-baserte toppmodeller – Huawei P30 Pro, OnePlus 7 Pro og Samsung Galaxy Note 10+ – har alle kommet et steg lengre på kamerateknologi enn iPhone Xs (Apples 2018-toppmodell.
Mission accomplished?
Men det ser ut til at de har fått det til, spesielt med iPhone 11 Pro og iPhone 11 Pro Max, som begge kommer med trippelkamera-systemer med helt nye ultravidvinkel-, vidvinkel- og telekameraer.
Våre kommende tester vil vise om iPhone 11 Pro faktisk kan vinne kamerakrigen mot Android-konkurrentene, men selv om det skulle være tilfellet, så sitter jeg fortsatt igjen med en lunken følelse etter offentliggjøringen av Apple nyeste produktnyheter.
Verken den nye, billige iPaden eller nyeste Apple Watch 5 (som nå kommer med en skjerm som ikke skrur seg av hele tiden!), kan man ikke si så mye negativt om. Både når det gjelder nettbrett og smartklokker gjør Apple det sterkt på markedet. Ingen av konkurrentene har vært innovative nok til å utfordre den posisjonen, men når det gjelder iPhone ser det annerledes ut. Hvorfor? Fordi iPhone utgjør den klart største andelen av Apples samlede omsetning (48,29% i 2019).
Tjenester skal kompensere
Salget av smarttelefoner er på verdensbasis fallende, og i 2018 så Apple en nedgang i iPhone-salget på 12%, sammenlignet med fjoråret. Det gjør selvfølgelig vondt når det er toppselgeren det går ut over, og derfor kom Apple allerede i mars ut med en rekke nye tiltak som skal supplere salget av fysiske produkter.
Tjenester som Apple TV+, Apple Arcade, Apple News+ og (foreløpig kun i USA) kredittkortet Apple Card skal utgjøre en gradvis større del av Apples omsetning, og tirsdag kveld hørtes startskuddet til flere av tjenestene. Dermed vet vi nå at Apple Arcade lanseres allerede den 19. september, mens Apple TV+ åpner dørene for publikum den 1. november.
Det er ikke bra nok, Apple!
Men er det nok å legge seg i dragsuget av Netflix og Disney+ (som heller ikke er på banen enda, men som om kort tid kommer buldrende inn på streaming-markedet med verdens beste backlog av Disney-, Marvel- og Star Wars-titler), når man er Apple? Er det godt nok å lansere de nyeste smarttelefon-funksjoner mange måneder etter konkurrentene, når man ser et så stort fall i salget av sine viktigste produkter? Og er det greit å la andre tech-giganter som Amazon og Google dominere hele markedet for stemmestyrte assistenter og smarte høyttalere?
Jeg synes ikke det. Etter min mening har det gått for lang tid siden Apple for alvor ga oss en skikkelig «One More Thing», som Steve Jobs pleide å si, når man hadde en kanin i hatten eller en overraskelse på lager i forbindelse med store Apple-lanseringer for noen år siden.
One More Thing?
Ser vi tilbake på historien har Apple lansert en rekke store innovasjoner under mottoet «One More Thing». I 2006 var det f.eks. den første MacBook Pro, mens Apple Watch ble vist frem for første gang i 2014 som «One More Thing». Men siden Apple Watch har det vært dårlig med reell innovasjon fra verdens største teknologi-virksomhet, og ryktene vil også ha det til at det var på grunn av manglende produktfokus (og samtidig voksende fokus på tall og regneark), at Apples mangeårige designsjef, Jonathan Ive, tidligere i år besluttet å forlate selskapet.
De siste årene har det gått spekulasjoner om at Apple snart er på vei med sin helt egen og nyskapende versjon av kjente produkttyper – akkurat som tilfellet var med f.eks. iPhone og iPad. Et Apple-fjernsyn har blitt nevnt igjen og igjen, og det samme med Apple-bilen.
I stedet ble det til «Apple Netflix», som inntil videre ikke virker spesielt overbevisende.
Men Apple skal nok sikkert klare seg fint. Deres produkter er som regel av høy kvalitet. De er bare ikke overlegne på samme måte som de har vært lenger (f.eks. hadde iPhone 4 den skarpeste og høyest oppløste mobilskjermen på markedet i 2010. Når har det sist vært tilfellet for andre iPhone-modeller?).
Men inntil bare få år siden hadde Apple en helt spesiell, nærmest magisk evne til å fascinere og overraske forbrukere med sine produkter. Og om denne tiden ikke skal gå helt i glemmeboken, er det på tide at Apple igjen tenker større og faktisk prøver å gjenoppfinne noe.
Jeg er og blir gammel Apple-fanboy. Og Apple har en helt spesiell plass i mitt hjerte. Men jeg savner virkelig Apples tre magiske ord: «One More Thing».