På det store Made by Google-arrangementet i begynnelsen av måneden ble det tydelig at Google prøver å få AI-funksjoner inn i alle produktene sine. Det gjelder også Fitbit, som Google kjøpte for nesten tre år siden. Vi kommer til å få se nye funksjoner etter hvert, men den store forandringen vil komme litt lenger frem i tid.
We see so many possibilities to use AI to bring you personalized coaching, dynamic workout recommendations, and even more context and insight, sa James Park, administrerende direktør for Fitbit.
På scenen ble det presentert et scenario der han lurte på hvorfor det siste løpet hans føltes hardere enn vanlig. AI-coachen viste at han løp saktere enn vanlig, men det var også en større høydeforskjell enn normalt. Det betydde at han brukte mer tid enn vanlig på makspuls. Men treneren påpekte også at han hadde sovet mindre enn vanlig, noe som også kunne påvirke resultatene. For å illustrere analysen ble det generert et diagram som viser hva analysen betydde.
Dette ville ha vært science fiction for bare noen få år siden, men nå ser vi hva den nye AI-teknologien er i stand til å få til. Det er ikke alle som har kunnskapen til å analysere alle dataene som treningsappene kaster etter oss, så litt veiledning kan være på sin plass.
Fitbit forteller oss at disse funksjonene vil bli introdusert tidlig neste år for pålitelige testere, og med prioritet for eiere av Pixel-mobiler.
Fitbit Inspire 3
Vil ha mer ut av brukerne sine
Dette er testens nest dyreste aktivitetsarmbånd, og merket har vært i bransjen siden 2007. Fitbit er ingen rookie med andre ord. Spørsmålet er om mange års erfaring holder i denne sammenhengen.