Det hevdes av enkelte at intet er så bra for økonomien som en skikkelig krig – for strømmetjenestenes del lengter de nok tilbake til den ekstraordinære pandemi-tilstanden, med stengte kinoer, kulturtilbud, sosial avstand, hjemmekontor og lockdown.
Koronakrisen opplevdes nok smått traumatisk og utmattende for mange av oss, og svært mange sektorer i næringslivet (reiselivet i særdeleshet) gjennomgikk 2-3 svært tøffe år. Men det var da også enkelte som gjorde svært gode penger under pandemien, for eksempel produsentene av munnbind/engangstester, private helsetjenester og, ikke minst, strømmetjenestene.
Netflix, Disney+, HBO Nordic, Prime Video, Viaplay og Apple TV+ opplevde alle en regelrett abonnements-boom når folk verden rundt satt «sperret» inne bak husets fire vegger.
Proporsjonalt med abonnementsveksten gearet strømmegigantene opp egenproduksjonen av innhold, og budsjettdisiplinen satt rimelig løst. Her var det fult fokus på å grabbe til seg flest mulig nye abonnenter. på bekostningen av konkurrentene.
En av seriene som var tenkt å skaffe «nykommeren» Disney+ (ble lansert i USA november 2019, og september 2020 i Norden) titusener av nye abonnenter var gjenopplivningen av en kultfilm fra 1980-tallet: Willow.
Men en pandemi varer, som kjent, (heldigvis) ikke evig. Og siden sommeren i fjor har strømmegigantene slitt med å holde abonnementstallene oppe, kuttet beinhardt i innholdsproduksjonen og sågar lansert nye reklamebaserte abonnementer.
Senest i forrige uke offentliggjorde Disney+ en nedgang på over 10 millioner abonnenter siste kvartal, samt blodrøde tall i regnskapet; hvorpå toppsjefen (Bob Iger) annonserte kraftige kostnadskutt, lansering av reklamebasert abonnement, sperrer for passorddeling samt en solid økning i månedsprisen.
Da George Lucas og Ron Howard lanserte eventyrfilmen Willow i 1988, ble den etter hvert en særs elsket kultklassiker.
Med Val Kilmer på steroider, fyrrige Joanne Whalley Kilmer (hans eksfru) og morsomme Warwick Davis i hovedrollene, omgitt av et eventyrlig univers, fenget fantasyfilmen barn og tenåringer på 1980- og ’90-tallet.
Med 1980-talls nostalgien som har truffet Hollywood de seneste årene (i fremste rekke eksemplifisert med Stranger Things), så var det ikke direkte overraskende at Disney-konsernet ønsket å puste nytt liv i denne populære filmen.
Men serien Willow, som var en slags direkte oppfølger til originalfilmen, fenget hverken kritikerne eller dagens kravstore strømmepublikum. Den ble en regelrett flopp for Disney+ – og en særs kostbar sådan.
Som vi skrev i vår anmeldelse:
Vi tipper at Willow nok vil finne sitt publikum, både blant nostalgiske førtiåringer, men også blant dagens yngste. De litt eldre vil nok finne serien mer fascinerende kuriøs; litt som en dinosaur som har forvillet seg inn i vår tid.
Serien slites i for stor grad mellom behovet for å bevare magien, stilen og stemningen fra originalfilmen, samtidig som den litt krampaktig forsøker å fremstå (wokeaktig) moderne. 3 stjerner.
Disney+ kansellerte Willow allerede i mars i år; knappe to måneder etter siste episode av sesong 1.
Nå kan finanstidsskriftet Forbes avsløre at Disney svidde av over 1,1 milliard kroner ($ 105,9 millioner) i kun produksjonskostnader på Willow – og fiaskoen er komplett.
Champagne-festen er definitivt over for strømmetjenestene. I forbindelse med kvartalsrapporten forrige uke, annonserte Disney-sjef Iger dramatiske kutt:
Looking to Disney’s entertainment studios, we’re focused on improving the quality of our films, and on better economics, not just reducing the number of titles we release, but also the cost per title.
En av strømmetjenestene som har gått hardest til verk i sine innholds- og kostnadskutt, er nykonsoliderte HBO Max; faktisk så hardt at det knapt lanseres nytt (interessant) innhold lenger.
Én ting er sikkert, strømmemarkedet er i en brytningstid, der det per dags dato er både oveprpduksjon av innhold, og for mange aktører om beinet. Vi forventer en solid konsolidering de nærmeste 2-3 årene. Noe som ubønnhørlig vil føre til færre nye titler, men (forhåpentligvis) mer fokus på kvalitet fremfor kvantitet. Se opp Netflix!