Ved hjelp av såkaldte deepfakes kan man plassere nye ansikter på personer i videoopptak. Takket være datakraft og kunstig intelligens kan man for eksempel legge ord i munnen på politikere, som de aldri ville ha sagt på ekte. Mulighetene for misbruk og manipulasjon er uendelige!
Filmselskapet Warner Bros har heldigvis funnet en mer uskadelig måte å bruke dommedagsteknologien. De bruker deepfakes som et reklamestunt for sin nye film, «Reminescence».
Reminescence er et science fiction-detektivdrama i film noir-stil med Hugh Jackman som privatdetektiven Nick Bannister. Bannister bruker hologrammer til å hjelpe sine klienter med å huske gamle minner.
Men det som gjør filmen særlig interessant er at Bannister kun er birollen i filmen. Hovedrollen er det du som har. I hvert fall i traileren som man kan finne på filmens hjemmeside. Her kan man laste opp et bilde – for å sekunder senere se sitt eget ansikt i en deepfake-animert utgave i traileren. Det er like fascinerende som det er creepy!
Man kan laste ned den 35 sekunder lange filmen i MP4-format – så man har et minne om sine korte filmkarriere.
(Artikkelfoto: Warner Bros.)
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser