Mange tror nok at det er kultserien Stranger Things, eller det overdådige kostymedramaet Bridgerton som er Netflix’ største suksesserier gjennom tidene.
De ligger henholdsvis på andre og sjetteplassen av de mest strømmede originalseriene – men det er en sørkoreansk (!) serie som troner aller øverst: Squid Game!
Serieskaper Hwang Dong-hyuk hadde opprinnelig planlagt en spillefilm, men etter at Netflix åpnet pengeboken øynet han muligheten til en hel serie om et brutalt overlevelsesspill.
Squid Game ble raskt et globalt fenomen etter premieren i 2021.
På de første 28 dagene etter premieren hadde vanvittige 1,65 milliarder sett serien – det har dermed lenge ligget i kortene at Netflix ville spinne videre på suksessoppskriften. Og allerede i juni 2021 gav Netflix grønt lys for andresesongen.
I en uttalelse i forbindelse med annonseringen av sesong 2, sa serieskaper og regissør Dong-hyuk:
It took 12 years to bring the first season of Squid Game to life last year, but if took 12 days for Squid Game to become the most popular series ever. Gi-hun returns. The front man returns. The man in the suit ddakji might be back. You also will be introduced to Young-hee’s boyfriend, Cheol-su.
Squid Game, sesong 2 fikk sin globale Netflix-premiere den 26. desember – men denne gangen er seerne splittet i synet på den dystopiske serien.
I sesong 1 ble vi introdusert for et slags realityspill der høyst ordinære, desperate mennesker som hadde havnet i gjeldskrise (bokstavelig talt) satset livet i et voldelig, bisart spill med barneleker som tematikk.
Lekene er nå i gang igjen!
I sesong 2 øker spenningen. Lee Jung-jae vender tilbake i rollen som Seong Gi-hun, også kjent som Spiller 456.
Med en herdet framtoning og arr fra tidligere spill, er Gi-hun på en desperat jakt etter å avsløre konkurransens dødelige sannhet. Men advarslene hans blir ikke hørt, og spenningen stiger når andre spillere begynner å tvile på motivene hans.
Lee Byung-hun er tilbake som den mystiske Front Man, med sine skjulte hensikter. Wi Ha-jun gjør comeback som Hwang Jun-ho, den kompromissløse etterforskeren som driver handlingen fremover gjennom sitt eget oppdrag.
Skruen er strammet til noen hakk, tempoet er raskere og sesongen er både mørkere og blodigere – noe som ikke alle Netflix-abonnentene, eller anmeldere, setter pris på.
ScreenRant melder at seere som gir “tommelen opp” for serien (på Rotten Tomatoes) har falt fra skyhøye 84 % for sesong 1, til middelmådige 64 % for sesong 2.
Anmelderkorpset er ikke like kritiske, men også her har det vært et dropp. Fra førstesesongens rekordhøye 95 % til oppfølgerens 86 %.
The Daily Beasts anmelder, Nick Schager, gir sesong 2 “rødt lys”, kaller den ujevn og etterlyser faktisk mer død og fordervelse:
Unfortunately, Squid Game’s finale reveals that it was in no rush at the outset because it never had any intention of wrapping things up, ending on a note that leaves the fate of countless characters—and their mission to escape with money, their lives, or both—in limbo.
Regardless, there’s something disheartening about a season that can’t devise a rewarding way to start or finish—and, by extension, to develop its conceit in a consistently captivating manner.
Det var Forbes som først melte om mer kritiske anmeldelser.
Den blandede mottakelsen har også gitt distribusjonsselskapet til serien, Artist United Inc., et svalestup på børsen. Ned -30 % i går melder Bloomberg.
Netflix har enn så lenge ikke kommentert saken, ei heller har strømmegiganten sluppet noen seertall fra de første strømmedøgnene.