Tidenes største strømmesuksess, Netflix, har opplevde en formidabel abonnements- og inntektsvekst siden den spede strømme-begynnelsen i 2007.
Selskapet ble grunnlag av Reed Hastings og Marc Randolph i 1997, da som et postordreselskap for leie av DVD-er.
I det selskapet ble en ren strømmstjeneste opplevde det abonnementsvekst hvert år – frem til første kvartal i fjor.
Etter en formidable vekst (som også ble gjenspeilet i utviklingen av aksjekursen) under koronapandemien, fikk Netflix en bråstopp etter at samfunnet gjenåpnet, og strømmekonkurransen hardnet til.
Netflix kom til Norden i 2012, og har vært den eneste fullstendig globale strømmetjenesten, med tilstedeværelse i alle land. Tjenesten har nærmest blitt synonymt med det å strømme serier og filmer, og har med sin lanseringspolicy innført begrepet «binge». Strømmetjenesten har fundamentalt endret hvordan vi konsumerer serier og film, og har svekket de lineære TV-stasjonene på en revolusjonerende måte.
Den aller første egenproduserte serien var Lilyhammer, en co-produksjon med norske NRK; med Little Steven i hovedrollen.
Deretter fulgte megasuksesser som blant annet Orange is the New Black, House of Cards, The Crown, Papirhuset, Stranger Things, Extraction, Bridgerton, The Witcher og Squid Game.
I kveld annonserte toppsjefen, Reed Hastings (62), at han trekker seg. Fra i morgen av vil Hastings «kun» fungere som aktivt arbeidende styreformann. Roret overlater han til sin nestkommanderende gjennom mange år, Ted Sarandos. Sarandos har jobbet i selskapet siden 2000, og fungert som Chief content officer, før han i 2020 ble Co-chief executive officer.
Avgangen annonserte Hastings med følgende Tweet:
Ted & Greg are now co-CEOs. After 15 years together we have a great shorthand & I’m so confident in their leadership. Twice the heart, double the ability to please members & accelerate growth. Proud to serve as Executive Chairman for many years to come.
Etter pandemien, og en økt konkurranse fra blant annet Disney+ og Prime Video, besluttet Netflix seg i fjor for å innføre et eget reklamebasert abonnement; til redusert pris. Dette for å stoppe abonnementsflukten.
Da Reed Hastings annonserte sjokktallene for Q1 2022, der Netflix for første gang opplevde en nedgang i abonnementstallene, en nedgang som fortsatt (og eskalerte) i Q2, ble det «alle mann til pumpene» hos strømmegiganten.
Like etter tok mektige Ted Sarandos grep, og annonserte en ny forretningsmodell. Strømmetjenesten skulle innen utgaven av 2022 lansere et abonnementsnivå finansiert av reklame.
Reklame-abonnementet ble lansert i USA den 1. desember i fjor, og i dag kunne Netflix presentere tall for fjerde kvartal 2022, som igjen viste vekst i abonnementsmassen. Per 1. januar har Netflix imponerende 230 millioner abonnenter (+7,7 millioner), globalt.
Nå er det Ted Sarandos som (sammen med Greg Peters) skal lede strømmegiganten gjennom ulendt farvann.
Som en respons på sitt nye ansvarsområde, responderte Sarandos med følgende:
I want to thank Reed for his visionary leadership, mentorship and friendship over the last 20 years. We’ve all learned so much from his intellectual rigor, honesty and willingness to take big bets — and we look forward to working with him for many more years to come.
Lyd & Bilde møtte Reed Hasting under «See What’s Next», i Roma, 2018:
Hastings fokuserte den gang på de lange linjer, fra romernes teater og historiefortelling, til dagens film- og serieprodusenter som, ved hjelp av Hastings & Co, i dag når et globalt publikum – på samme tidspunkt.