Få forretningsområder har opplevd en mer gullkantet periode under pandemien enn nettopp strømmetjenestene – og den best posisjonerte av dem alle i det Pangolin-spisende kinesere spredde Covid-19 verden rundt, var nettopp Netflix.
Den største strømmegiganten opplevde en regelrett korona-boost i det kinoer og kulturtilbud stengte ned, folk ble sendt på hjemmekontor og tvunget innendørs (med sosial avstand og munnbindet i skjortelomma).
Nå som vi, etter alle solemerker, har lagt den helvetes koronapandemiene bak oss er strømmemarkedet nok en gang i radikal endring.
Det skyldes flere faktorer:
- Folk kan igjen møtes utendørs, og gå på kino og konserter
- Netflix har opplevd en kraftig økende konkurranse fra nye (og forbedrede) strømmetjenester
- Folk flest opplever nå en kraftig redusert kjøpekraft som følge av økende energi- og drivstoffpriser, dagligvarene får en større prisvekst enn på mange tiår – og rentene på boliglånet går kun én vei, oppover
I går kveld la Netflix frem tallene for første kvartal 2022, og endringen i abotallene er entydig. For første gang siden 2011 taper (!) Netflix abonnenter.
Budsjettet for Q1 lå på en vekst på 2,5 mill. nye abonnenter (globalt), men fasiten viser en nedgang på 200.000. Som en følge av dette raser Netflix-aksjen -27 % i dagens førhandel på Wall Street.
Hos Netflix er det nå «alle-mann-til-pumpene» og strømmetjenestens gründer, og CEO, Reed Hasting har allerede annonsert konkrete tiltak for å sikre fortsatt abonnementsvekst:
- Det vil lanseres en billigversjon av tjenesten, med reklame
- De intensiverer kampen mot passorddeling
- Budsjettene på nye serier/filmer kuttes
Hastings har lovet investorene at selskapet vil lansere en «billig»-versjon av tjenesten, med annonser, innen ett til halvannet år.
De oppdaterte prognosene for Q2 2022 predikerer en ytterligere abonnementsnedgang, estimert til -2 millioner.
Those who have followed Netflix know that I’ve been against the complexity of advertising and a big fan of the simplicity of subscription. I’m a bigger fan of consumer choice, and allowing consumers who would like to have a lower price and are advertising tolerant to get what they want, makes a lot of sense.
– Reed Hastings
Netflix har per dags dato ca. 222 millioner abonnenter globalt, men har det siste året opplevd en stadig lavere vekstrate blant nye abonnenter, og merker nå presset fra Prime Video, Disney+, HBO Max, Apple TV+ og Paramount+, samt lokale aktører som Viaplay.
Aksjen nådde en topp i november i fjor, da den passerte $ 700,-, nå handles den til under halve prisen.
Som en lille digresjon kan det nevnes at det norske Oljefondet hadde Netflix-aksjer til en (bokført) verdi av NOK 23 milliarder ved årsskiftet…
Blant strømmegigantens største suksesser finner vi kostymedramaserien Bridgerton, som nylig lanserte sin andre sesong – en serie som umiddelbart gikk til topps på seerlistene. Om det blir fremtidige budsjettkutt for slike ekstremt dyre produksjoner gjenstår å se – en ting er sikkert, kampen om forbrukernes strømmepenger kommer ikke til å avta med det første.
Jeg er en av de 200.000. Dobbelt så dyrt som konkurrentene, og halvparten så godt innhold. Adjø Netflix, det var gøy. En liten stund.