Etter at Reed Hastings annonserte sjokktallene for Q1 2022, der Netflix for første gang opplevde en nedgang i abonnementstallene, en nedgang som fortsatt (og eskalerte) i Q2, ble det «alle mann til pumpene» hos strømmegiganten.
Like etter tok mektige Ted Sarandos grep, og annonserte en ny forretningsmodell. Strømmetjenesten skulle innen utgaven av 2022 lansere et abonnementsnivå finansiert av reklame.
Tilsynelatende har ikke det grepet (ennå) stanses kundeflukten. Abonnementsnedgangen fortsatte for Netflix – og 1. juli passerte Disney Netflix i antall abonnenter!
Per 1. juli oppgav Netflix at de hadde 220,67 millioner abonnenter, globalt. Det tilsvarende tallet for Disney var 221,1 millioner. (NB! Disney-tallene er samlet antall abonnenter for Disney+; ESPN; Hulu; Live TV). Dermed har underholdningsgiganten med de store, sorte museørene brukt litt over to og et halvt år på å ta igjen forspranget til Netflix. Ha da i mente at Netflix tilbyr sin tjeneste i alle verdens land (191); noe Disney+ ikke gjør (61 land) – ennå…
Netflix-aksjonærene har da også responderte med å sende aksjen ned -65 % siden toppnoteringen i november 2021.
Få forretningsområder opplevde en mer gullkantet periode under koronapandemien enn nettopp strømmetjenestene – og den best posisjonerte av dem alle i det Pangolin-spisende kinesere spredde Covid-19 verden rundt, var nettopp Netflix.
Den største strømmegiganten opplevde en regelrett korona-boost i det kinoer og kulturtilbud stengte ned, folk ble sendt på hjemmekontor og tvunget innendørs (med sosial avstand og munnbindet i skjortelomma).
Nå som vi, etter alle solemerker, har lagt den helvetes epidemien bak oss er strømmemarkedet nok en gang i kraftig endring.
Reed Hasting (CEO i Netflix) har allerede annonsert konkrete tiltak for å sikre fortsatt abonnementsvekst:
- Det vil lanseres en billigversjon av tjenesten, med reklame
- De intensiverer kampen mot passorddeling
- Budsjettene på nye serier/filmer kuttes
Those who have followed Netflix know that I’ve been against the complexity of advertising and a big fan of the simplicity of subscription. I’m a bigger fan of consumer choice, and allowing consumers who would like to have a lower price and are advertising tolerant to get what they want, makes a lot of sense.
– Reed Hastings
Nå er lanseringsdatoen for den nye abonnementstypen klar. Allerede 3. november lanseres det nye tilbudet på det amerikanske markedet, og abonnementstypen skal hete «Basic with Ads». Prisen blir $ 6,99 i måneden (74,- kroner).
Det er en månedspris som vil ligge $ 1,- under Disney+’ annonse-abonnement, som lanseres den 8. desember.
I Norge i dag koster et månedsabonnement på Netflix fra 89,- til 159,- per måned.
Netflix lanserer sitt reklamefinansierte abonnement i første omgang i USA, Canada, Mexico, Australia, Brasil, Frankrike, Tyskland, Italia, Japan, Korea, Storbritannia, og Spania.
Greg Peters, COO hos Netflix, informerer om at den nye abonnementsformen vil inneholde 5 minutter med annonser per time. Både serier og filmer vil bli avbrutt av reklameslotter. På grunn av diverse rettighetsavtaler vil ca. 5-10 % av innholdet gå uten reklame. Nye, høyprofilerte filmer, som for eksempel Daniel Craig-filmen Glass Onion: A Knives Out Mystery vil kun ha reklame i forkant av filmen.
PS! Hopper du til tid 5:39 i videoen nedenfor (eksempel fra «Emily in Paris») kan du se hvordan det vil se ut i praksis:
Peters understreker at billigabonnementet ikke vil ha mulighet til å strømme i 4K-oppløsning, ei heller vil nedlasting være mulig.
Så er det STORE spørsmålet, når (om?) kommer denne abonnementsypen til Skandinavia?
Vi har i dag vært i kontakt med Netflix Norden, men venter fortsatt på tilbakemelding. Tradisjonelt har skandinaver vært mye mindre prissensitive enne brorparten av verden; men med galopperene strøm- og matpriser, høy inflasjon og økte renter så kan nok dette raskt bli en ralitet også her på berget.