Ted Sandaros er en av Netflix sine to toppsjefer. På årets Cannes Lions-reklamefestival bekreftet han en opplysning som Netflix allerede kom med i april: Netflix vil i nær fremtid bli delvis finansiert av reklame.
I første kvartal av 2022 mistet streaming-giganten 200.000 abonnenter på globalt plan, og årsaken er ifølge Sarandos at Netflix har blitt for dyrt for en del brukere:
«Vi har tapt en stor kundegruppe, folk som ville sagt: ‘Hey, Netflix blir for dyrt for meg, men jeg har ikke noe imot reklamer,'» sa Sarandos til podcast-vert Kara Swisher på scenen i Cannes. Han fortsatte:
«Derfor legger vi nå til et nytt abonnement i utvalget. Netflix slik man kjenner det i dag, får ikke reklamer, men vi byr på et alternativ til de som sier: ‘Jeg vil ha en lavere pris og kan fint se reklamer.'»
Det er første gang Netflix har vært til stede på den internasjonale reklamefestivalen i Cannes, og Netflix-sjefen bekreftet også at streaming-giganten jobber med potensielle reklamepartnere, skriver The Hollywood Reporter.
Netflix er ikke alene om å drive nye reklamefinansierte abonnementstyper. Det gjelder f.eks. også Disney+ som kommer med et billig abonnement hvor innholdet avbrytes en gang i timen av fire minutter med reklame.