Disney har de siste årene hatt megasuksess med liveversjoner av sine helaftens tegnefilmklassikere, som Løvenes konge, Skjønnheten og Udyret og Jungelboken. Filmene har vært de reneste pengemaskinene for underholdningsgiganten. I år skulle de kinolansere sin dyreste (med et svimlende budsjett på 1,8 milliarder kroner) liveproduksjon noensinne, Mulan.
Basert på tegnefilmen fra 1998 (og et kinesisk sagn) følger vi unge Mulan som vil redde sin far fra tjeneste i den kinesiske hæren – og ender opp som en av Kinas største heltinner.
Alt var klart for en monsterpremiere på verdens kinoer den 12. mars i år, men så kom korona skyllende som en økonomisk tsunami over kinomarkedene verden rundt.
Lockdown av kinomarkedet førte til at Disney utsatte premieren. To ganger ble kinolanseringen utsatt før Disney for en ukes tid siden utsatte premiere på ubestemt tid. I den anledning uttalte en representant for Disney at: «It’s become clear that nothing can be set in stone when it comes to how we release films during this global health crisis. Today that means pausing our release plans for ‘Mulan’ as we assess how we can most effectively bring this film to audiences around the world.»
Som vi skrev om den 29. juli, så gikk det da konkrete rykter om at Disney ville lansere storfilmen rett på sin egen strømmetjeneste Disney+.
I forbindelse med fremleggelsen av siste regnskapsrapport på tirsdag bekreftet Disney at så er tilfellet. Mulan lanseres på Disney+ den 4. september. MEN, filmen blir ikke gratis tilgjengelig for alle abonnentene, den lanseres som et «Premium-tilbud», og du må betale $ 29,99 for å se den.
I tillegg vil Disney gi filmen begrenset kinolansering i markeder der Disney+ ennå ikke er lansert.
Koronaepedemien, med påfølgende stengte kinoer, har blitt en regelrett hodepine for filmselskapene. Plutselig mistet de over natten sin viktigste distribusjonskanal, og 4-5 måneder etter at kinoene begynte å stenge ned ser de seg nå om etter alternative plattformer for lansering av sine filmer.
Forrige uke ble det kjent at filmselskapet NBC Universal har presset verdens største kinokjede, amerikanske AMC, til å kutte vinduet for eksklusiv visning på kinoene fra 75 til 17 (!) dager. Det vil si at filmselskapet fra nå av kan lansere en film på for eksempel Blu-ray, VoD og/eller strømmetjenester allerede 17 dager etter kinopremieren.
Når man ser på tidligere live-versjoner av Disneyklassikere, så er det ikke så merkelig at kinobransjen skjelver i buksene. Den nye versjonen av Løvenes konge (2019) spilte inn utrolige 14,9 milliarder kroner globalt, og raste rett inn på syvendeplass på tidenes mest innbringende filmer.
Kinobransjen frykter (muligens med rette) at filmlansering-rett-på-strømmetjenester kan bli nådestøtet for bransjen, og at dette, selv post-korona, skal bli den nye bransjenormen. Etter at Disney+ besluttet å slippe Mulan rett på Disney+ uttalte en britisk representant for bransjen at dette grepet fra Disney er: «It’s a fuck you to exhibitors».
Riktignok lovet CEO i Disney, Bob Chapek, at Mulan-lanseringen er en engangs «nødløsningen» som følge av stenget kinoer: «We’re looking at Mulan as a one-off as opposed trying to say that there’s a new business windowing model».
Vi er derimot overbevist om at Disney nå ser muligheten til å eksperimentere med nye lanseringsformer, og at om Mulan på Disney+ blir en økonomisk suksess så er dette noe vi vil se mer av fra Disney (og andre filmselskaper) selv etter at koronakrisen er over.
Disney+ ble lansert i USA den 12. november i fjor, og har allerede passert 60 millioner abonnenter.
Den 15. september lanseres strømmetjenesten i Skandinavia.