Siden koronapandemien traff verden som en smittetsunami for ca. ett år siden, har kinoindustrien vært en av de hardest rammede bransjene.
Som vi allerede har skrevet om i utallige artikler har storfilm etter storfilm enten blitt utsatt (gang på gang), eller flyttet fra kinodistribusjon til strømmeselskapene. Nå kommer toppsjefen i The Walt Disney Company med nok en solid spiker i kisten for en hardt rammet industri.
Deadline rapporterer at Disney-CEO Bob Chapek uttalte følgende i forbindelse med en investorkonferanse på mandag:
The consumer is probably more impatient than they’ve ever been before, particularly since now they’ve had the luxury of an entire year of getting titles at home pretty much when they want them. So, I’m not sure there’s going back. […] Consumers are impatient for releases, because they’ve had the luxury of an entire year of getting titles at home.
Disney har, etter at de lanserte sin egen strømmetjeneste Disney+, vært en av filmselskapene som hardest har pushet på for å få sine titler tilgjengelig via strømming mens kinoene har vært i korona-lockdown.
Først ut var de med Artemis Fowl, som ble sluppet rett på Disney+ etter at kinoene stengte ned. En av fjorårets største Disney-releaser, Mulan, fikk utsatt kinopremieren gang på gang, inntil de valget å lansere filmens som en betalingsfilm eksklusivt på Disney+. Deretter slapp de Soul (som skulle redde julesalget for de få kinoene som fortsatt holdt åpent) eksklusivt på Disney+.
Allerede i august ble det kjent at filmselskapet NBC Universal presset verdens største kinokjede, amerikanske AMC, til å kutte vinduet for eksklusiv visning på kinoene fra 75 til 17 (!) dager. Det vil si at filmselskapet fra nå av kan lansere en film på for eksempel Blu-ray, VoD og/eller strømmetjenester allerede 17 dager etter kinopremieren.
En annen storfilm, fra Warner Bros, som fikk flyttet kinopremieren flere ganger, var Wonder Woman 1984. Til slutt bestemte Warner seg for å lansere filmen rett på sin egen strømmetjeneste HBO Max, samme dag som filmen ble sluppet på noen få utvalgte kinoer i USA. Her hjemme slippes Wonder Woman 1984 på HBO Nordic om tre uker.
Disney har også megablockbusteren Black Widow på releaseplanen. Marvel-filmen, med Scarlett Johansson i hovedrollen, har (så langt) blitt utsatt tre ganger. Opprinnelig skulle vi få se Johansson kick ass i mai i fjor. Nå er kinorelease satt til 7. mai i år – noe vi har ingen tro på at blir en realitet.
Det har lenge versert rykter om at Disney vurderer å slippe Black Widow rett på Disney+; Variety melder dog at Marvel-sjef Kevin Feige på det sterkeste motsetter seg en strømmelansering. Men, det er til slutt pengetoppene i Disney som eventuelt bestemmer seg for å kutte tapene og redde de inntektene som reddes kan. Å ha en storfilm «liggende på is» koster selskapet millioner hver måned.
Kinoindustrien er så hardt rammet at enkelte nå stiller spørsmål ved om Covid-19 vil ta livet av, i det minste radikalt endre, kinomarkedet for all fremtid. En ting er sikkert, pandemi med påfølgende lockdown og hjemmesitting har vært en gullgruve for strømmetjenestene, slik som Netflix og Disney+.
Om korona blir kinoenes nådestøt gjenstår å se, men med filmselskaper som presser på for å krympe det eksklusive «kinovinduet» og vedtak om å lansere storfilmene sine rett på egne strømmetjenester (som Disney+ og Paramount+), vil kinokjedene få det tøft fremover.
Når nå et kravstort publikum, verden rundt, har blitt vant til å se storfilmene rett på sin egen TV, simultant med (en redusert) kinorelease, så spørs det om det er mulig å «presse tannkremen tilbake i tuben igjen» post korona.
Det sagt, så ønsker ikke Disney å (fullstendig) slå hånden av kinobransjen:
But we certainly don’t want to do anything like cut the legs off a theatrical exhibition run.
Godt mulig Chapek har rett i det, men her forsøker han faktisk å ri to hester samtidig. Han vil ikke kutte båndene til kinoindustrien så lenge de ser seg tjent med en hybridløsning. Spørsmålet er bare om ikke en hybridløsning (simultanlansering av filmer på strømmetjeneste og kino) er en seigpining og sakte utarming av kinobransjen?
Disneys kommende animasjonsfilm, Raya og den siste dragen, har kinopremiere den 5. mars – samme dag slippes filmen som betalingsfilm på Disney+ i USA. Så mye for å ikke slå hånden av…