Det er så visst dyrtid som preger samtiden vi lever i, og nå følger også de internasjonale strømmetjenestene opp med en abonnementsform som er tilpasset folk flests noe mer slunkne lommebok.
Netflix har allerede gjort det – nå følger Mikke Mus & Co opp.
I dag lanserer Disney+ Norden nye abonnementsplaner, der ett alternativ blir med reklame, mens to andre vil være uten.
Det vil gi forbrukerne muligheten til å velge en rimeligere abonnementsform; og er noe Disney+ initierer etter at toppsjefen Bob Iger over flere kvartaler har registrert en stor nedgang i abonnementsmassen.
Hans van Rijn, adm. dir. for The Walt Disney Company Nordic & Baltic, uttaler i forbindelse med nylanseringen:
I dag tar vi neste steg i utviklingen av Disney+, med en mer fleksibel abonnementsmodell som blant annet inkluderer et abonnement med reklame til en ekstremt konkurransedyktig pris. For første gang noensinne får du tilgang til hele biblioteket vårt, samt prisvinnende TV-serier som The Bear, Disney+-originaler som The Kardashians og storfilmer som Den lille havfruen, for kun NOK 59 per måned. Juniormodus, for de yngste seerne, vil alltid være fri for reklame.
Samtidig er det to helt annonsefrie alternativer, «Standard» og «Premium», for seerne som foretrekker det. Jeg er full av forventning og stolt over vårt nye tilbud til det nordiske markedet.
Det utvidede tilbudet lar kundene strømme Disneys omfattende arkiv fra 59,- i måneden.
Dette inkluderer eksklusive originalserier, storfilmer og binge-verdige serier, som er skreddersydd for deres strømmepreferanser.
Kundene vil kunne velge mellom de tre følgende abonnementsplanene for Disney+:
Standard med reklame | Standard | Premium | |
Se splitter nytt originalinnhold, storfilmer og serier du bare må få med deg | ✓ | ✓ | ✓ |
Reklame | ✓ | ✗ | ✗ |
Abonnementspris | Månedlige: NOK 59 | Månedlige: NOK 89 Årlig: NOK 890 |
Månedlig: NOK 119
Årlig: NOK 1 190 |
Videokvalitet | Opptil 1080p full HD | Opptil 1080p full HD | Opptil 4k UHD & HDR |
Samtidige avspillinger (antall enheter) |
2 samtidige avspillinger | 2 samtidige avspillinger | 4 samtidige avspillinger |
Nedlastninger | X | Nedlastninger på opptil 10 enheter | Nedlastninger på opptil 10 enheter |
Lyd | Opptil stereo 5.1 | Opptil stereo 5.1 | Opptil Dolby Atmos |
Etter to år med koronaboost, forsøker strømmetjenesten nå å tilpasse seg en ny (streikefri) markedshverdag.
Strømmetjenestene lengter nok tilbake til den ekstraordinære pandemi-tilstanden, med stengte kinoer, kulturtilbud, sosial avstand, hjemmekontor og lockdown – da de alle opplevde en regelrett abonnements-boom når folk verden rundt satt «sperret» inne bak husets fire vegger.
Proporsjonalt med abonnementsveksten gearet strømmegigantene (som Disney+, Netflix, HBO, Prime Video, Viaplay og Apple TV+) opp egenproduksjonen av innhold, og budsjettdisiplinen satt rimelig løst.
Men en pandemi varer, som kjent, (heldigvis) ikke evig. Og siden sommeren i fjor har strømmegigantene slitt med å holde abonnementstallene oppe, kuttet beinhardt i innholdsproduksjonen og sågar lansert nye reklamebaserte abonnementer.
Senest medio august offentliggjorde Disney+ en nedgang på over 10 millioner abonnenter siste kvartal, samt blodrøde tall i regnskapet; hvorpå toppsjefen (Bob Iger) annonserte kraftige kostnadskutt, lansering av reklamebasert abonnement, sperrer for passorddeling samt en solid økning i månedsprisen.
Hvor etterspurt et reklamebasert abonnement vil bli i Norden gjenstår dog å se (vi registrerer at norske mediebyråer ikke har veldig stor tro på plattformen som en attraktiv reklamekanal), men at dette nå var tvingende nødvendig på global basis er hevet over enhver tvil.