I 1928 lanserte Walt Disney Studio (i dag: The Walt Disney Company) verdens første animasjonsfilm med lyd, Steamboat Willie – og med den ble en legende, Mikke Mus, født.
I 1932 lanserte så Disney Flowers and Trees, som ble verdens første tegnefilm i farger, og fem år senere (1937) kom revolusjonen med verdens første helaftens tegnefilm, Snow White and the Seven Dwarfs. En underholdningsgigant var født!
Siden den gang har Disney vokst seg til verdens største underholningsmastadont, men et unikt filmarkiv, fornøyelsesparker, TV-kanaler, animasjons- og spillefilmer – samt massiv vekst gjennom oppkjøp; som blant annet Star Wars, Marvel og 20th Century Fox.
Etter mange år med Netflix-hegemoni på strømmeinnhold, lanserte Walt Disney sin egen strømetjeneste, Disney+, i november 2019.
Tjenesten har siden ekspandert og kom til Norden i september 2020.
«Perfekt» timet med pandemi-lockdown, en tilstand (med sosial avstand, hjemmekontor og nedstengte kulturtilbud) som gav en gigantisk boost til hele strømmemarkedet.
De siste årene har vi opplevde en konsolidering av strømmetjenestene, med stadige oppkjøp og sammenslåinger. Senest med HBO Max og Discovery+.
Samtidig skalerer de fleste av tjenestene nå ned sitt vanvittige tempo av dyre egenproduksjoner, og forøker å tilpasset kostnadsnivået til et krympende marked med stadig tøffere konkurranse.
Like før jul i fjor annonserte Walt Disney at strømmetjenesten hadde passert ca. 120 millioner abonnenter globalt. Det tok Disney kun to år å nå det tallet Netflix brukte ca. 10 år på å oppnå.
Så, for Q1 2022 rapportere Netflix for første gang en nedgang i abonnementsmassen; til markedets sjokkreaksjon og prompte annonsering av et nytt abonnementstilbud, finansiert av reklame (!).
Siden toppen i fjor høst har Netflix-aksjen rast nedover med ca. 65 %.
Those who have followed Netflix know that I’ve been against the complexity of advertising and a big fan of the simplicity of subscription. I’m a bigger fan of consumer choice, and allowing consumers who would like to have a lower price and are advertising tolerant to get what they want, makes a lot of sense.
– Reed Hastings, CEO, Netflix
Abonnementsnedgangen har fortsatt for Netflix i Q2 – og nå har Disney+ passert Netflix i antall abonnenter!
Per 1. juli oppgir Netflix at de har 220,67 millioner abonnenter, globalt. Det tilsvarende tallet for Disney+ er 221,1 millioner. (NB! Disney-tallene er samlet antall abonnenter for Disney+; ESPN; Hulu; Live TV).
Dermed har underholdningsgiganten med de store, sorte museørene brukt litt over to og et halv år på å ta igjen forspranget til Netflix. Ha da i mente at Netflix tilbyr sin tjeneste i alle verdens land (191); noe Disney+ ikke gjør (61 land) – ennå…
PS! Prime Video (Amazons strømmetjeneste) hevder å ha mellom 220-240 millioner abonnenter, men innbakt i disse tallene ligger det svært mange kunder som har fått strømmetjenesten «på kjøpet» i USA, rett og slett fordi de er premium-kunder som følge av at de handler ofte/mye i Amazons nettbutikk.
I Norden har ikke Prime Video mer enn ca. 5 % av strømmemarkedet.