Den 18. september hadde Ratched premiere på Netflix. Serien, som forteller opprinnelseshistorien til «Søster Helvete» fra One Flew Over the Cuckoo’s Nest, Mildred Ratched (Sarah Paulson), har blitt en megasuksess for strømmegiganten.
Ryan Murphy (American Horror Story) og Ian Brennan står bak serien som forteller oss om søster Ratched innen hun ankommer mentalsykehuset i Oregon.
I anmeldelsen vår av serien, utdelte vi 6 stjerner, og skrev at:
Bakgrunnshistorien om legendariske, iskalde, søster Ratched danner den perfekte rammen for en usedvanlig vellykket TV-serie.
Det er det åpenbart at mange av Netflix’ nesten 200 millioner abonnenter er enig i, for på kun de fire første ukene har hele 48 millioner (!) abonnenter/husstander benket seg foran TV-en/mobilen for å se Ratched, mentalt, gå av skaftet.
Serien gikk rett til topplassering den første uken, og forsetter å trekke seere som fluer til et fluepapir.
Ratched er dermed den debutserien som har generert flest seere så langt i 2020, og nummer to på listen siden «tidenes morgen»; kun slått av den lettrøkte kalkunen The Witcher (som fikk utrolige 76 millioner seere første måneden).
I forbindelse med resultatfremleggelsen for Q3 melder Netflix at den ekstreme abonnementsveksten som kom under korona-lockdown nå har begynt å avta. I Q1 fikk Netflix (globalt) hele 16 millioner nye abonnenter, mens de i Q2 kunne legge til ytterligere 10,2 millioner.
Q3 (juli-september) derimot tilførte verdens største strømmetjeneste «kun» 2,2 millioner nye abonnenter – lavere enn hva markedet (og Netflix) forventet.
I det siste har Netflix også kansellert en rekke av sine mer kjente serier, som Glow, The Society og Altered Carbon. Siste serien som fikk «dødsdommen» var det splitter nye romdramaet Away, som kun fikk én stusselig sesong. Det skyldes på usikkerhet knyttet til korona, lockdown/innspillingsstans og dyre produksjonskostnader.
Om Netflix nå for alvor begynner å merke konkurranse fra nykommeren Disney+ vites ikke, men det er ingen hemmelighet at Disney+ har skaffet seg over 60 millioner abonnenter siden lansering i november ’19 – og «Mikke Mus» er tilstede i langt færre land enn Netflix.