Racet om bedre batterier har så vidt startet. I det ene hjørnet har vi de som forsøker seg på faststoffbatterier, i det andre er de som har større tro på å forbedre eksisterende litiumion-teknologi. Det ser ut til at de første batteriene som vil oppnå masseproduksjon blir litiumion-batterier med høy konsentrasjon av silisium i anoden. I første omgang ser vi nok på en økning i kapasitet på rundt 20 prosent.
Men så har vi WAE, og deres intelligente programvarebaserte system, Elysia. Som de hevder øker kapasiteten med 20 prosent. Uten å gjøre noe annet med batteriet, enn å gi det en ny styringsprogramvare.
Elysia = kunstig intelligens
Det hele er basert på kunstig intelligens (KI), og algoritmer som maksimerer batteriets ytelse. Et av de viktigste aspektene er at batteriet kan motta mer av energien som kommer fra regenererende bremsing, og dessuten ved å kunne øke utnyttbar energi i batteriet. Altså å minimere sikkerhetsmarginen, som i dag er på plass for å øke levetiden på batteriet.
WAE hevder Elysia-teknologien gjør det unødvendig med en slik sikkerhetsmargin, og at nesten all batteriets energi kan utnyttes til fremkommelighet. Teknologien overvåker batteriet til enhver tid, og den skal kunne optimalisere batteriets levetid.
En fin bonus er at teknologien også optimaliserer ladingen, slik at man kan holde høyere ladehastighet i større deler av ladingen.
Til motorsport
WAE Elysia er i utgangspunktet en batteriteknologi myntet på motorsport, og teknologien har i følge produsenten allerede blitt bekreftet gjennom «en toppserie» innen motorsport, uten å spesifisere hvilken serie.
I motorsport ønsker man å gå over til elektrisk, men blant annet er vekten et problem. Med Elysias teknologi kan man fjerne 19-20 prosent av battericellene og dermed redusere vekten ganske betraktelig, og likevel beholde ytelsen, kjørelengden og levetiden.
Kommer snart til konsumentene?
Man ser også for seg at teknologien kan finne veien inn til konsumentmarkedet. Da blir det mindre viktig å få ned vekten, men desto viktigere å i stedet øke kjørelengden.
De neste par årene blir spennende. Vi forventer å se, i nokså rimelige prisklasser, en økning opp fra dagens 400-500 km rekkevidde, til 600-800 km.
De vanligste elektriske familiebilene i dag har en oppgitt kjørelengde på opptil 500 km. Det blir stadig vanligere å se 600 km. Men dette er WLTP-tall, som man fort kan skrelle av 10-15 prosent av om sommeren, og enda mer om vinteren.
Mer info: wae.com