At en bil lanseres i en spesialversjon, er ikke noe nytt. Spesielle farger er heller ikke så spesielt. Og sort, ja, det er sort. Tøft, men også temmelig kjedelig. Derfor tok vi nyheten om en Volvo EX40 Black Edition med et skuldertrekk. Helt til jeg leste pressemeldingen.
Der lå den en liten overraskelse.
Da mener jeg ikke at Volvo har byttet ut XC40 og C40 med EX40 og EC40, for at navngivningen skal være lik for alle elektriske kjøretøy fra Volvo, neida.
Volvo har jekket opp effekten og samtidig klart å øke rekkevidden. Det siste er nok det viktigste for de fleste, men de færreste sier vel nei til mer effekt?
Twin Performance-utgaven av EX40 og EC40 blir tilgjengelig med 441 hk, opp fra fra 408 hk altså, som vi mener var mer enn nok den gang vi testet Twin Performance-utgaven av XC40.
Rekkevidden er nå oppgitt til opptil 583 kilometer for EC40, som er litt mer strømlinjeformet enn EX40, som har en oppgitt rekkevidde på opptil 576 km.
Men tilbake til fargen, hvis man i det hele tatt kan kalle sort for en farge. Black Edition er Volvos Onyx Black, som du finner i konfigiuratoren på nett. Bilen leveres med helsorte 20-tommers fem-eikers felger, et sort interiør i enten mikrotech eller tekstiler, og Volvo-bokstavene og modellspesifikasjonene er i høyglanset sort skrift.
Hvis man gjerne vil ha den oppdaterte Volvo-en, bare i en annen farge, så erstattes Bright Dusk med en ny de kaller Sand Dune, en sandfarget metalliclakk.
Innvendig kan man nå velge mellom en ny microtech-variant, Charcoal Fusion eller Dawn Fusion, mørk grått eller gråbeige på norsk.
Både EX40 og EC40 er nå i modellår 2025 og begge er tilgjengelig for bestilling nå, med forventet levering i juni/juli 2024.
EX40 har startpris på 499.900 kroner, og EX40 Black Edition (Extended Range og utstyrsnivå Plus) har startpris på 539.900 kroner.
EC40 har startpris på 514.900 kroner, og EC40 Black Edition (Extended Range og utstyrsnivå Plus) har startpris på 554.900 kroner.