Den kompakte EX30 blir Volvos fjerde elbil, og bilen får verdenspremiere 7. juni klokken 13.30. Da kan den også bestilles, og da vet vi mer om rekkevidde, ytelse, plass, utstyr og pris.
For Volvo har holdt kortene tett til brystet. Det vi vet så langt, er at EX30 blir bygget på Geelys fabrikk i Kina, basert på Geely og Volvos SEA-plattform. Den blir trolig litt lengre enn fire meter, og etter bildet å dømme kan det se ut som den har korte overheng foran og bak. Det gir håp om god innvendig plass, tross et kompakt fotavtrykk.
Bilen, som blir en lillebror til Volvo XC40 og C40 Recharge, blir ikke nødvendigvis mye mindre på innsiden. Men vi tipper bagasjeromsvolumet er noe mindre enn på en XC40.
Rekkevidden kan man bare spekulere i, men dersom den får den lenge antydede batteripakken på 66 kWt, kan vi fort snakke om opptil 500 km etter WLTP-normen. At den vil bli levert med firehjulstrekk er garantert, og i noen markeder vil den også bli tilgjengelig med bakhjulstrekk.
Volvo EX30s kompakte mål og antatte rekkevidde, vil trolig appellere både til unge førstegangskjøpere, og seniorer som ønsker en kompakt og smidig elbil for bygater, med bra rekkevidde og komfort for langturene.
Volvo C40 Recharge Twin Pro
Volvos første rene elbil overbeviser
Volvo C40 Recharge er både den første og siste i sitt slag, og en nydelig bil både å kjøre og å sitte i.
Hei
Det er en kinesisk bil fra en kinesisk produsent – utifra NSM sin vurdering er det Kina og Russland som er definert som en trussel mot Norges sikkerhet. Og så kjøpe biler fra et slikt land – høres umusikalsk ut slik jeg ser det.