Endelig kommer Volkswagen ID.4 i en mer sportslig utgave. Med firehjulstrekk, der hvor standardversjonen kun er bakhjulsdreven.
GTX blir Volkswagens nye undermerke for elektriske biler med mer sportslige egenskaper, som «kombinerer elektrisk med ytelse».
ID.4 GTX får råere ytelse
I tilfellet ID.4 betyr det to motorer på til sammen 220 kW eller 299 HK, og en akselerasjon fra 0-100 km/t på 6,2 sekunder.
Volkswagen lover at ID.4 GTX er mer gøyal å kjøre. Man får enda bedre tilbakemelding fra motoren, med en bil som ligger ekstra klistret til veien, med «perfekt balansert vektfordeling». Dette i følge Ralf Brandstätter, CEO hos Volkswagen, under en digital presentasjon av bilen i ettermiddag.
Det ser ut til at ID.4 GTX kun blir tilgjengelig med det største batteriet, altså 77 kWh, og Ralf Brandstätter lovet under presentasjonen at dette skulle gi oss en rekkevidde på inntil 480 km (WLTP). I den offisielle prislisten til importør Harald A. Møller står det riktignok 475 km, men uansett vil nok daglig bruk gi noe kortere rekkevidde enn dette.
Mer sportslig ytre
GTX-versjonen har fått nye støtdempere og et generelt frekkere utseende, enn standardversjonen. En vertikal rad med tre diamantformede lys preger luftinntakene ved på hver side av grillen. Videre får bilen 21-tommers felger, hvor 20 tommer er det største på standardutgaven.
I likhet med ID.4 lader GTX-utgaven med inntil 125 kW. Slettes ikke revolusjonerende på noen som helst måte, men finn deg en Ionity-lader, og du vil kunne lade fra 20 til 80 prosent på en drøy halvtime.
Sikkerhetsutstyr
Sikkerhetsutstyret er likt det som er tilgjengelig i standardutgaven, som er rikelig. Filholderassistent, blindsonekontroll, parkeringsassistent, prediktiv cruisekontroll med fartsgrenseassistent og mye mer. Bilen vil også varsle om farlige situasjoner rundt trafikanter, i motsetning til f.eks. Skoda Enyaq. Fremtidige oppdateringer av bilens programvare skjer gjennom luften, så du trenger ikke å oppsøke verksted for dette.
Premium interiør
Interiøret vil også gi mer premiumfølelse enn standardutgaven. Her snakker vi blått interiør med røde kontrastsømmer, for et sportslig utseende.
Endelig oppgradert lydanlegg!
Lydanlegget ble ikke nevnt med et ord under presentasjonen, men vi legger tydelig merke til en utydelig skrift på diskantelementet i kupeen, som ligner svært på Harman Kardon-logoen. Et slikt anlegg nevnes ikke i prislisten, men etter hva Lyd & Bilde kjenner til, kan vi vente oss nettopp Harman Kardon som tilvalg – men ikke før mot slutten av året.
Endelig, må vi si, da vi har etterspurt et bedre anlegg i ID-bilene en god stund nå. Og da vi så at kinaversjonen av ID.4X har Harman / Kardon-anlegg, er det på sin plass at vi endelig får det her til lands også.
Til sammenligning kan man i Skoda Enyaq velge Skoda Sound System med separat subwoofer, og Audi har Sonos-anlegg i sin Q4 e-tron.
Pris og tilgjengelighet
Prisen på Volkswagen ID.4 GTX starter på 459.000 kroner, før du begynner å krysse av for diverse ekstrautstyr. Før du har snudd deg har du nok fint rundet ytterligere 100.000 kroner eller mer. Bilen kan bestilles fra 29.04. kl 09. De første leveringene ventes fra sensommeren.
Flere IDX-modeller kommer
Vi ble lovet at GTX-familien skal vokse raskt. I dagens digitale presentasjon av ID.4 fikk vi da også vite at også den kommende kupeen ID.5, med mykere linjer enn ID.4, kommer i en GTX-versjon.
Dette med lyd er fryktleg irriterande. Veldig rart ein ikkje kan ha dette på plass før lansering…
Skoda sin er jo heller ikkje klar for skikkeleg lyd endå. Det ligg inne at ein kan bestille, men om ein ynskjer det blir levering utsatt. Det er endå ikkje klart.