Med enda mer effekt og firehjulsdrift, kan ID.7 GTX Tourer bli en ny familiefavoritt. Stasjonvognutgaven av Volkswagens store ID.7, får nemlig 340 hk fordelt på to elektromotorer. Med 545 Nm dreiemoment, kan den romslige familiefrakteren dra i vei fra 0 til 100 km/t på 5,5 sekunder.
Volkswagens firehjulsdrift – 4Motion – kan kobles inn permanent i kjøreprogrammet Traction for innkobling fra start. For eksempel hvis man skal opp en bratt, snødekket bakke. Ellers kobles motoren foran inn ved behov.
Innvendig er den utstyrt med flere sportslige detaljer, og bagasjevolumet er det samme som på en normal ID.7 Tourer. Altså 545 liter med bakseteryggen oppe, 605 liter hvis bakseteryggen vippes fram, og hele 1714 liter når ryggen er lagt helt ned.
Volkswagen sier at rekkevidden skal være opp til 600 km for ID.7 GTX Tourer.
Prisen er ikke kjent, men den kommer i salg i løpet av sommeren 2024, så regn med at prisene avsløres før man faktisk kan bestille bilen.
Den elektriske GTI-en?
Volkswagen har åpenbart ikke tenkt å la Cupra være alene om markedet for lommeraketter, og har spritet opp ID.3 i en heitere GTX-versjon med opp til 326 hk, og ID.3 GTX og ID.7 GTX Tourer, har både adaptivt sportsunderstell med ekstra kraftige stabilisatorer og progressiv styring.
GTX-versjonen kommer i to utgaver, GTX og GTX Performance. Med henholdsvis 286 og 326 hk. De er begge langt raskere enn en standard iD.3, med 6 og 5,6 sekunder fra null til hundre.
Den leveres kun og hvert fall foreløpig, med bakhjulsdrift, og ikke med firehjulstdrift. Som man forventer når det står GTX på hekken.
Sportseter og skarpere designdetaljer skal skille en GTX-utgavene fra standardutgaven, og LED matrix-lykter, og 20-tommers er standard. Den får også Volkswagens nye og mye bedre infotainment-system, som vi kjenner fra ID.7. Her er det faktisk støtte for ChatGPT også, som fungerer som en assistent man kan spørre om alt mulig.
Her er heller ikke prisen klar, men bilen kan bestilles til sommeren 2024, og utlevert starter andre halvår 2024.