Tesla-eiere opplever nå at bilene deres taper seg raskere i verdi enn noen andre merker, ifølge en fersk studie fra iSeeCars. I USA har elbilprodusenten gått forbi Maserati og Alfa Romeo, de to merkene som ellers er kjent for å falle raskest i verdi.
Studien, som analyserte 1,8 millioner bruktbiler solgt mellom februar 2023 og 2024, avslører at Tesla er det merket som har hatt størst verditap i løpet av et år. Gjennomsnittlig har prisen falt fra 51 323 til 36 515 dollar for en brukt Tesla, på tvers av alle modeller. Dette tilsvarer et fall på nesten 29%, mer enn tre ganger så mye som Maserati og dobbelt så mye som Alfa Romeo.
Karl Brauer, ekspertanalytiker hos iSeeCars, peker på Teslas aggressive priskutt som en viktig faktor:
-Elon Musks ønske om å opprettholde salget av nye Teslaer gjennom priskutt har hatt en svært destruktiv innvirkning på merkets eksisterende verdier.
Tesla har lenge vært kjent for å kutte prisene aggressivt for å møte utfordringer som problemer i forsyningskjeden, økonomiske utfordringer som stigende renter og økt konkurranse. Selv om selskapet har marginer til å tåle disse kuttene, sitter eierne igjen med regningen i form av raskere verditap.
Det er ikke bare Tesla som opplever kraftig fall i bruktverdi. Studien viser at elbiler generelt taper seg mye raskere i verdi enn biler med forbrenningsmotor. Mens den gjennomsnittlige bilen falt 3,6% i verdi over et år, falt elbiler i snitt hele 31,8%!
Andre elbiler faller mer enn Tesla
Hvis man utelukkende ser på elbiler, så er det andre som faller mer enn Tesla. Chevy Bolt og Nissan Leaf ligger tett i tett helt høyest (30,4% og 29,1% tap), etterfulgt av Kia Niro EV (27,1%) og Hyundai Kona Electric (24,7%): Deretter kommer Tesla Model X på 5. plass, etterfulgt av Model 3 og Model S på 6. og 7. plass.
Men der hvo de andre også produserer mange biler med forbrenningsmotor, blir verditapet i prosent over de to merkene mindre i snitt. Tesla produserer utelukkende elbiler, og deres bilpark faller dermed kraftig i verdi over hele fjøla.
Model X falt 24,6% i verdi, Model 3 falt 24,1% og Model S 20,5%. I kroner og øre ser det enda styggere ut, ettersom Model X og Model S koster langt over gjennomsnittet, spesielt i Plaid-utgavene – som har sett det største prisfallet.
Gjelder også i Norge
Rapporten er gjort for det amerikanske markedet, men fallet i bruktverdi på elbiler ser vi også her til lands. Verst er det for eiere av Model S Plaid og Model X Plaid.
Da avgiftene kom januar 2023 hadde Model S Plaid en startpris på 1,38 millioner kroner, mens Model X Plaid startet på ca. 1,45 millioner. I dag, ett år senere koster de samme bilene 900 000 kroner for Model S Plaid, og 950 000 kroner for Model X Plaid. Med en kilometerstand på 7000 – 20 000 km. Det gir et verditap på svimlende 35% på ett år!
Fallet på Model Y og Model 3 er mer normalt, sammenlignet med konkurransen: 19 prosent for Model Y og bare 12 prosent for Model 3 Long Range.
Billigere nytt = billigere brukt
Utviklingen i elbilmarkedet, med stadig bedre og billigere modeller, utpekes som en viktig årsak til det bratte verditapet for brukt. Men for Tesla-eiere som kjøpte på topp, er det liten trøst. Prisfallet har vært betydelig, og fremtidsutsiktene for restverdiene er usikre i et marked preget av intens konkurranse og teknologisk utvikling.
Kilde: Insideevs.com