Tesla Model Y er europas mest solgte bil i 2023. Dette etter 97 prosent salget i Europa i fjor er talt. Med 254.822 eksemplarer så langt telt opp, har bilmodellen solgt nesten 20.000 eksemplarer mer enn andreplassen: småbilen Dacia Sandero.
Rekorder knuses
Model Y slår dermed flere rekorder. Den er den første elbilen til å smykke seg med tittelen for den bestselgende bilen i Europa i et år kalenderår. Den er dessuten den første ikke-europeiske bilmodellen som klarer samme bragd. Og den er første SUV-en til å gjøre det. Rundt på kontinentet er det nemlig småbilene som normalt selger best.
Teslas suksess i Europa var aldri noen garanti, da SUV-er og større sedaner har solgt beskjedent på kontinentet, og elbiler enda mindre. Men etter Model 3 kom, begynte det å skje noe, mens Model Y smalt så hardt at det gjallet langt inn til selv de minste avkroker.
Det har gått greit for elbiler generelt de siste par årene, og i 2023 utgjorde rene elbiler 16,5 prosent av det totale bilsalget i Europa. Denne andelen er forventet å øke kraftig i årene som kommer.
Uslåelige Tesla Model Y
Tesla Model Y har blitt en populær bil blant europeiske kunder av flere grunner. Selv med det minste batteriet har den en oppgitt rekkevidde på over 450 kilometer, og nesten 100 kilometer ekstra om du velger Long Range-utgaven. Dette gjør den til et godt alternativ for lange bilturer. Den er proppfull med moderne teknologi, ikke minst en av de mest avanserte selvkjøringsteknologiene på markedet.
Men det er én faktor som skiller Tesla Model Y fra alle andre elbiler på markedet: Prisen. Tesla kuttet prisene på Model Y kraftig i januar 2023, noe som gjorde bilen mer tilgjengelig for et bredere publikum. At de nettopp har gjort ytterligere kutt i prisen, tør vi vedde neste måneds testprodukter på at kommer til å gjenspeile seg i ytterligere økte markedsandeler.
Revolusjon
Model Y er intet mindre enn en revolusjon på bilmarkedet. I mange år har elbiler vært forbundet med høy pris og begrenset rekkevidde. Tesla har lenge demonstrert at de håndterer rekkeviddeangsten bra, men med Model Y har de også vist at elbiler kan være både rimelige og praktiske.
Teslas suksess i Europa er en hard nøtt å knekke for de etablerte bilprodusentene. Alle satser nå hardt på elbiler, men vi ser at de fleste produsenter sliter hardt med å følge med på Teslas prisutvikling. Å senke prisene krever gjerne å redusere utstyrsnivå, rekkevidde eller ytelse. Når Tesla kutter prisene, tilbys nøyaktig samme bil til en lavere pris. Visst er det kjipt for de som akkurat har kjøpt ny bil, å se at bruktverdien faller dramatisk over natten, men salgstallenes tale er klar: Det er underordnet.
Etablerte produsenter akterutseilt
Man skulle tro at de etablerte bilprodusentene har store fordeler av å være nettopp etablert, med kjent merke og trofaste kunder. De har også et større distribusjonsnett, et etablert servicenetteverk, og erfaring med bilproduksjon.
Derimot har de ikke raskt nok klart å omstille seg til å designe og produsere elbiler. Spesielt dette med rekkevidde og ladehastighet har vist seg vanskelig. Med Tesla får du lang rekkevidde, og meget rask hurtiglading. Og der hvor andre ladenettverk er et sammensurium av tilbydere som krever hvert sitt abonnement, kan du på en Tesla Supercharger bare plugge i, og motta strøm. Ingen dikkedarer nødvendig.
Elbiler er fremtiden
Tesla Model Ys suksess er et tegn på at elbilen er fremtiden. I årene som kommer vil vi se stadig flere elbiler på veiene.
Noen fakta:
- Tesla Model Y slo den tradisjonelle favoritten Volkswagen Golf med over 75 000 enheter.
- Tesla Model Y er den første elbilen som har blitt Europas mest solgte bil.
- Tesla Model Y er den eneste mellomstore SUV-en på topp-10-listen i Europa (VW T-Roc på 3. plass er en liten kompakt-SUV)
- Tesla Model Y Long Range har en oppgitt rekkevidde på over 550 kilometer, og dermed godt sodd for europeiske bilturer.
Kilder: