Da vi testet Tesla Model Y i fjor sommer, var vi stort sett meget imponert over bilen. Både lydanlegget, kjøreegenskapene, og ikke minst bagasjeplassen trakk opp inntrykket.
Det vi derimot klødde oss i hodet over, var klassens laveste godkjente nyttelast. Bare 390 kilo uten sjåfør er alt man hadde lov å ha i den, som betyr at fire voksne personer på 80 kilo hver levner 70 kilo totalt til bagasje og andre ting. Om to av personene derimot veier 100 kilo hver, sitter du igjen med 30 kilo, som knapt tilsvarer en håndbagasje hver.
Økt nyttelast
Siden februar har derimot både den kinesisk- og tyskproduserte Model Y fått økt godkjent nyttelast til 637 kilo uten sjåfør. Eller 562 kilo, pluss sjåfør på 75 kilo. Det er en økning på nesten 250 kilo, som plutselig plasserer Tesla Model Y helt i toppen av sin klasse for lovlig nyttelast.
Noe annet som var smått merkelig, var at Model Y manglet bagasjeromstrekk eller hattehylle, og dessuten lastekroker. Hvis du passer på å bestille den tyskproduserte Model Y Performance, så har den dette også. Å sikre bagasjelasten er kanskje god nok grunn alene til å bestille Performance over Long Range? Hvis ikke kan kanskje en akselerasjon til 100 km/t på 3,7 sekunder overtale deg. Så får det bare være at rekkevidden synker fra 533 til 514 km. I praksis er forskjellen neppe særlig stor uansett.
Kjøp Tesla Model Y Performance, dropp utvidet Autopilot
Jeg følte ikke at det manglet noe på akselerasjonen til Model Y Long Range. Tvert imot! Derimot er jeg veldig fan av å sikre lasten, spesielt med to små barn i baksetet. Skulle jeg kjøpt en Tesla Model Y i dag, er jeg dermed ikke i tvil om hvilken jeg ville valgt.
MIC Model Y now comes with OEM Cargo Cover!
Car delivered in Hong Kong starting from yesterday comes with the cargo cover. It cannot be lifted but instead you can push it forward and make it a Z shape. There is a magnetic mechanism which holds the cover in place. pic.twitter.com/NjIYcinJDe— EVOffer (Tesla Offer) (@EVOfferOfficial) November 14, 2021
Med en startpris på 589.900 kroner pluss leveringskostnader er den nøyaktig 40.000 kroner dyrere enn Long Range-utgaven. Så ville jeg heller spart penger ved å velge bort Enhanced Autopilot (29.800 kr) og Fremtidig selvkjørende funksjoner (59.600 kr). Standard Auto Pilot gjør jobben i massevis, med både adaptiv cruisekontroll, som den automatisk setter til eksisterende fartsgrense når du aktiverer den, og som dessuten tilpasser hastigheten etter kjøreforholdene (den sakker ned før en sving, for eksempel). Den har også en velfungerende automatisk filholder, som fungerer bedre enn flere konkurrenter jeg har testet.
Den gode nyheten er at all hardware uansett er bygget inn i bilen, og kan aktiveres i fremtiden ved å betale for en softwareoppgradering. Det blir dyrere enn å bestille med én gang, men da kan du samtidig kjenne på behovet på forhånd, før du bestiller noe du kanskje ikke bruker.
Ikke de nye battericellene – ennå
Tesla har lenge planlagt å produsere nye og bedre battericeller, kalt 4680 etter cellens dimensjoner i millimeter. De er mye større enn 2170-batteriene, og har dessuten anode med en høyere konsentrasjon silisium, for økt energitetthet.
De nye, tyske Model Y-ene har ikke de nye battericellene, i stedet har Tesla prioritert å putte disse inn i en rimeligere Standard Range-utgave av bilen, så langt bare på det amerikanske markedet. Disse bilene produseres på den helt nye Texas-fabrikken, og tanken med å først putte dem inn i en rimeligere bil med kortere rekkevidde er nok at man ikke vil kannibalisere de andre utgavene av bilen. Og dessuten, siden batteriet er den definitivt dyreste enkeltbestanddelen i en elbil, vil et mindre batteri vesentlig redusere prisen på bilen.
Respektabel rekkevidde likevel
Til tross for at batteripakken på den nye utgaven er fysisk mindre og lettere, så har bilen fortsatt en oppgitt rekkevidde på 450 km (279 miles) etter den strengere amerikanske EPA-målemetoden. Til sammenligning er Model Y Long Range oppgitt til 511 km / 318 mi (EPA), mot 533 km etter WLTP-metoden. Etter de samme forholdene ville modellen med det mindre batteriet vært oppgitt til å gå ca 470 km (WLTP). Fortsatt en god strekning, og til ca 30.000 lavere pris enn Long Range-versjonen.
Kun i USA
Så langt er det bare amerikanske Tesla-arbeidere som kan kjøpe Standard Range-varianten. Om og når Model Y Standard Range kommer til Europa, vet vi ikke, heller ikke hva prisen blir.
I mellomtiden er versjonen vi altså ville vurdert, den tyskproduserte Model Y Performance, med startpris på 589.900
mer info: tesla.com
I ELbil24 sin test for kort tid siden fikk Tesla Y kun terningkast 3 i konkurranse med 5 andre toppselgere. Elendig varmeapparat i bilen samt dårlige kjøreegenskaper på vinterføre.
Lykke til med ny Tesla Y.
Det er ikke korrekt at anoden til 4680-type cylindrical cells (til Tesla sin modell Y) batterier er laget av silikon, disse er fortsatt under prøve produksjon av Panasonic de klarer ikke å levere disse batteriene før 1H 2023, i disse batteriene er anoden laget av anode grafitt (forkortet SpG)
Batterier til elbiler der anoden er laget av ren silikonbasert materiale er stort sett tenkt brukt til faststoff batterier der er det ennå en del utfordringer som må løses de er ikke på elbil markedet før rundt 2025 mener Toyota
Hei, Tesla bruker allerede litt silisium i sine anoder, 4680 skulle få en enda litt større dose meg bekjent. Men, nei, den er ikke rent silisium men mest grafitt.
Det er riktig at faststoffbatterier kan ha silisiumanoder, men flere mener si-ion-batterier, altså vanlige litium-ion-batterier men med hovedsakelig silisium i anoden i stedet for grafitt, vil bli den dominerende teknologien. Deriblant Sila Nanotechnologies, som jeg har skrevet artikkel om her: https://www.lydogbilde.no/nyheter/biler/batterier-sila-nano/
Sila offentliggjorde forresten i dag at de akkurat har kjøpt tomt med fabrikklokale, for sin kommende masseproduksjon av silisiumanoder. Som vil starte i 2024, og være i de første bilene i 2025. Men altså ikke i faststoffbatterier, men «vanlige» li-ion-batterier.
Som nevnt var det ikke meningen å gi inntrykk av at 4680-batteriene hovedsakelig har silisium, men en større dose enn Teslas eksisterende battericeller har. Hvorvidt de faktisk har det, er mulig er feil, men det VAR i hvert fall planen da cellene ble annonsert under Battery Day.