Svært få vet noe konkret om Teslas kommende kompaktbil, men skal man tro Elon Musk, skal den ikke hete Model 2. Som så mange har trodd. Faktisk sa Musk allerede i 2021 at, Model 2 er ikke en bil. Det finnes ingen Model 2. Det leder oss til å tro at baby Teslaen skal hete noe helt annet. Det er slett ikke usannsynlig, om man ser på navngivningen hittil.
Roadsteren, Semi og Cybertruck, Model S, 3, X og Y, hvor 3-eren visstnok skulle hete E, sånn at Musk kunne få en rekke som ble S.E.X.Y. Men en viss bilprodusent i Stuttgart (Dearborn, Michigan. Red. Anm.), var ikke begeistret for en elektrisk Tesla med E i navnet.
Mange har spekulert i at Teslas kommende modell kan hete Model Q, men faktum er at ingen vet før Musk twitrer navnet.
Kan komme i 2023
Musk skal snakke til investorer 1. mars, og det er ventet at Musk vil avsløre en stor nyhet. I følge ham selv i alle fall. Det kan bli den kompakte crossoveren som mange tror blir lansert i løpet av 2023.
Den kompakte Teslaen skal ikke koste mer enn 25.000 dollar, i følge Musk, som i så fall vil bety at den ikke bare blir billigere enn Volkswagen ID.3, som er en bil på samme størrelse, men også billig nok til at den kan konkurrere med billige kinesiske elbiler.
Model 2, Q eller hva det blir, skal produseres i Kina, og igjen i følge Musk, på en ny plattform med forenklet produksjonsteknikk, med en ny batteripakke som pakkes inn i strukturen på chassiset på en ny måte. Akkurat hva det betyr, er det naturligvis for tidlig å si noe om, men det kan bety at Tesla planlegger å bruke LFP-batterier (Lithium-iron Phosphate fra Model 3), som er billigere å produsere enn nikkel-mangan-batterier.
Denne cell-to-chassis-teknologien handler om å integrere batterier i konstruksjonen, i stedet for å bruke batterimoduler.
Flere fabrikker
Musk har tidligere sagt at Tesla må ekspandere fra det antallet biler de produserer i dag, og en billig kompakt modell vil bidra til å få Tesla over 100 millioner innen utgangen av dette tiåret. Hvis Tesla får Semi-lastebilen og omsider Cybertrck på veien, kan de sammen med 2/Q/C-eller hva det blir, gjøre Tesla til en enda større maktfaktor i bilbransjen.
Men det krever flere fabrikker, i tillegg til produksjonsanlegget utenfor Berlin, som produserer Model Y i en rasende fart. Musk har tidligere sagt at de trenger rundt 10-12 fabrikker for å nå produksjonsmålet. Hvis den kommende kompakte Tesla-modellen blir en storselger på linje med VW Golf, Peugeot 308 og lignende kompaktbiler, kan det hende Musk for en gangs skyld har sine ord i behold.
Det er temmelig sikkert at den nye modellen vil bli mer kompakt enn Model 3. Trolig med kombiluke og i et tidsriktig crossover-design med litt høyere taklinje enn på en Model 3. Den vil trolig også få en rekkevidde godt over 400 km, og det er ikke galt å tro at Musk vil at den kompakte Tesla-en skal ha rekkevidderekorden for elektriske kompaktbiler.
Første mars
Tesla fortalte i en pressemelding i begynnelsen av januar, at de planlegger en investorkonferanse 1. mars, som skal strømmes live fra Teslas Gigafactory i Texas. Der vil nok Musk fortelle om Generation 3 plattformen som ganske sikkert bil bli brukt på den kompakte Tesla-modellen, og kanskje får vi vite mye mer om den. Man kan aldri vite hva Musk har tenkt å avsløre på forhånd, så det er all grunn til å følge med 1. mars.
Tesla Model S Plaid
Fullstendig galskap
Den sagnomsuste Model S Plaid inviterer til å bryte loven. Og ikke bare på grunn av hurtigheten.
S.3.X.Y C.A.R.S
Ergo skal den hete Tesla Model A.
Er mitt tips🤷🏻♂️😅
Tror du er inne på noe!
Eller 4.
S3XY C4RS