En av fordelene med å velge en luksusbil, er muligheten for å hake av for et veldig fett anlegg. Som man kan gjøre med Burmester i Mercedes-Benz og Porsche, og Bowers & Wilkins i Volvo og BMW.
Da er høyttalerelementer og forsterkere hentet fra øverste hylle, og nennsomt tilpasset interiøret i bilen. Akkurat som Sonus faber har gjort i Maserati MC20.
Den råsterke toseteren med den nye Nettuno V6-eren på 630 bak seteryggene, skal dryle kjerra fra 0-100 km/t på under tre sekunder, og det stopper ikke før den når 325 km/t. Mens man lytter til Verdi eller Vasco Rossi, formoder jeg, på anlegget fra Sonus faber.
Anlegget som er spesialtilpasset MC20, er tunet av Paolo Tezzon, som er sjefsingeniør hos Sonus faber, og skal ha samme lydsignatur som Sonus fabers høyttalere for hjemmebruk.
Blant annet skal fase- og amplitude mellom diskant- og mellomtoneelementet være optimisert for å gi anlegget den samme klangen som Sonus faber har.
Anlegget har til sammen fem diskantelementer, drevet av hver sin 45 w klasse D forsterker, fem mellomtonelementer med 60 w effekt hver, og basselementer, også de med 60 w effekt hver. En DSP-krets sørger for balanse i regnskapet, og det skal være strømreserver nok her til å spille ganske høyt.
Noe som antakelig trengs, for Maseratiens 3-liters V6-er med doble turboer, spesielt i Corsa kjøremodus og 7500 o/m på klokka.
En heleeltrisk versjon kommer senere, i 2021 sier Maserati, med omtrent samme ytelse som bensinutgaven, og en estimert rekkevidde på 370 km.