TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Sonus faber for Maserati MC20

12 høyttalere og 695 W skal overdøve 630 HK

Av / 10.09.20 - 15:54
Sonus faber for Maserati MC20

En av fordelene med å velge en luksusbil, er muligheten for å hake av for et veldig fett anlegg. Som man kan gjøre med Burmester i Mercedes-Benz og Porsche, og Bowers & Wilkins i Volvo og BMW.

Da er høyttalerelementer og forsterkere hentet fra øverste hylle, og nennsomt tilpasset interiøret i bilen. Akkurat som Sonus faber har gjort i Maserati MC20.

Sonus faber for Maserati MC20 1

Den råsterke toseteren med den nye Nettuno V6-eren på 630 bak seteryggene, skal dryle kjerra fra 0-100 km/t på under tre sekunder, og det stopper ikke før den når 325 km/t. Mens man lytter til Verdi eller Vasco Rossi, formoder jeg, på anlegget fra Sonus faber.

Sonus faber for Maserati MC20 2

Annonse

Anlegget som er spesialtilpasset MC20, er tunet av Paolo Tezzon, som er sjefsingeniør hos Sonus faber, og skal ha samme lydsignatur som Sonus fabers høyttalere for hjemmebruk.

Blant annet skal fase- og amplitude mellom diskant- og mellomtoneelementet være optimisert for å gi anlegget den samme klangen som Sonus faber har.

Sonus faber for Maserati MC20 3

Anlegget har til sammen fem diskantelementer, drevet av hver sin 45 w klasse D forsterker, fem mellomtonelementer med 60 w effekt hver, og basselementer, også de med 60 w effekt hver. En DSP-krets sørger for balanse i regnskapet, og det skal være strømreserver nok her til å spille ganske høyt.

Noe som antakelig trengs, for Maseratiens 3-liters V6-er med doble turboer, spesielt i Corsa kjøremodus og 7500 o/m på klokka.

En heleeltrisk versjon kommer senere, i 2021 sier Maserati, med omtrent samme ytelse som bensinutgaven, og en estimert rekkevidde på 370 km.

New Maserati MC20 supercar-21 New Maserati MC20 supercar-16 New Maserati MC20 supercar-2
<
>

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Suzuki og Toyota samarbeider om el-SUV

Batmobilen er til salgs

Ioniq 7 blir Ioniq 9 – her er bildene

Audis elektriske stasjonsvogn avduket - kommer i 2025

Avduket: Folke-SUV-en Skoda Elroq

700 km rekkevidde!

- Råere Tesla-batterier kommer i 2026

Nye Peugeot E-408

Kompaktbilen Skoda Elroq klar for det norske markedet

Dyr offroad-el-sykkel som matcher dyr elektrisk SUV

El-sparkesykkel for terrengkjøring

Nissan skal lage elektrisk GT-R