Det er noe befriende med å se en klassisk stasjonsvogn i en tid der SUV-en synes å ha overtatt fullstendig som den foretrukne familiebilen. Når Audi nå løfter sløret av sin første helelektriske stasjonsvogn, S6 Avant e-tron, er det som å møte en gammel venn – bare i en helt ny og mer aerodynamisk drakt.
Se avdukingen av Audi S6 Avant e-tron. Video: Geir Gråbein Nordby
– Vi har minst tusen kunder i vår egen bank som er klare for å kjøre e-tron, sier en entusiastisk Harald Eibak, direktør i Audi Norge.
Over 700 km rekkevidde – og lynlading
Det var i det hele tatt stor begeistring rundt dagens avduking. Og det er lett å forstå. Med en rekkevidde på opptil 751 kilometer og lynrask 800-volts lading som ifølge Audi tar bilens energikapasitet fra 10 til 80 prosent på 21 minutter, har Audi skapt en elbil som knapt har noen ulemper mot sine fossile forgjengere, men som derimot overgår dem på flere viktige områder. Den lave og slanke silhuetten gir en imponerende luftmotstandskoeffisient på 0,24 for Avant-utgaven, mens Sportback-versjonen er enda mer aerodynamisk med 0,21.
Lynrask stasjonsvogn
S6 Avant e-tron imponerer også på ytelse, med 503 hk (551 hk med boost-funksjon) som gir 0-100 km/t på bare 3,9 sekunder og en toppfart på 240 km/t. Dette kombinert med en rekkevidde på 635 kilometer (WLTP) og mulighet for tilhengervekt på 2100 kg, betyr at Audis første elektriske stasjonsvogn bør møte behovene for alle som drømmer om en elektrisk stasjonsvogn.
De som heller velger Sportback-sedanen, vil få glede av enda lengre rekkevidde på inntil 651 km, takket være den mer aerodynamiske formen.
Priser
S6 Avant e-tron starter på 939.000 kroner, og kommer med spesielle S-detaljer som aluminiumsdekor på speilhusene og sportsligere oppsett. I anledning Møller-gruppens 50-årsjubileum som Audi-importør i Norge, kommer også spesielle jubileumsutgaver av de rimeligere A6-variantene. A6 Avant e-tron, som kommer senere, får en startpris fra 669.900 kroner for en godt utstyrt variant.
For oss som har fulgt bilbransjen tett gjennom overgangen til elektrifisering, er dette et spennende øyeblikk. Endelig kommer en premium stasjonsvogn som kan bli et reelt alternativ for dem som ønsker en praktisk familiebil uten SUV-ens høye sittestilling og mindre effektive aerodynamikk.
Sammenlignet med SUV-en Q6 e-tron er den nye stasjonsvognen 15 centimeter lengre, men også 12 centimeter lavere – noe som bidrar til den imponerende aerodynamikken. Bagasjerommet på 502 liter er identisk både i Sportback og Avant-utgaven, selv om du vil få stablet mer i høyden i Avant.
Formel 1-debut
I kulissene forbereder Audi seg på noe helt annet: Formel 1-debut i 2026. Med tungvektere som tidligere Ferrari-sjef Mattia Binotto og Red Bull-veteran Jonathan Wheatley om bord, er ambisjonene høye. Det blir spennende å se hvilke teknologier som kan finne veien fra racerbanen til fremtidige elektriske folkebiler. Ikke alle vet dette, men Formel 1-biler har faktisk en hybridmotor, altså med delvis batteridrift.
– Det Audi lærer av å pushe grensene i effektiv drift og batteriteknologi i Formel 1, vil komme fremtidige elbiler til gode, sier en entusiastisk F1-kommentator Atle Gulbrandsen, hyret inn for anledningen.
De første kundebilene ruller inn i Norge i januar, med prøvekjøring fra februar. Vi er spent på hvordan markedet tar imot denne nye tilnærmingen til elektrisk premium-mobilitet. Det kan godt være tiden er moden for en renessanse for den praktiske stasjonsvognen – bare denne gangen med batterier i stedet for dieseltank.
Mer info: audi.no