Den femogenhalv meter lange elbilen, ser definitivt ut som en Rolls Royce skal gjøre. En massiv grill som er så rett i ryggen at man nesten tror den skjuler en enorm radiator foran en kraftig V8-er. Isteden huser den velkjente grillen et utall sensorer, og på toppen troner naturligvis Spirit of Ecstasy. For anledningen mer strømlinjeformet enn før. Rolls Royce forteller at de har brukt 830 timer i vindtunnel for å gjøre den så aerodynamisk – og stille vil vi tro, som mulig.
Totalt har den neste tre tonn tunge bilen, en luftmotstandskoeffisent på 0,25, ganske imponerende for en bil med så store flater.
Batteriet skal under normale forhold rekke til en tur på opptil 520 km i følge WLTP-målingene, og med 900 Nm dreiemoment og 430 kW (577 hk), skal Spectre klare meget respektable 4.5 sekunder fra 0 til 100 km/t. Naturligvis i den aller ytterste luksus. Noe man skal legge merke til med en gang man åpner de enorme ‘selvmordsdørene’ og synker ned i de store lounge-setene.
Spectre er en fireseter med rammeløse vinduer, og som man kan se av bildet, har kupeen tusenvis med små LEDs som lyser opp taktrekket og dørsidene. I den valøren du ønsker selvfølgelig.
Med en akselavstand på 3,2 meter, behøver man ikke bekymre seg for benplassen.
De 23-tommer store hjulene skal sveve uanstrengt over ujevnheter, med Rolls Roycs avanserte Planar system, som regulerer dempingen automatisk med 18 sensorer som sjekker styring, kraftoverføring og bremsing, og sørger for at bilen oppfører seg som en Rolls Royce på veien. Firehjulsstyring skal sørge for at Spectre føles smidigere enn størrelsen tilsier, og omfattende lyddemping skal skape et avslappende miljø i den romslige kupeen.
Spectre kan leveres i fjerde kvartal 2023. I hjemlandet er prisen estimert til 350.000 pund, som raskt kan oversettes til 4 millioner før avgifter.
Det skulle bare ta 122 år.