Le Car kalte de den i USA, landet som ikke akkurat er kjent for småbiler. Likevel var den relativt populær i landet som måler tankvolumet i gallons.
Men Renault 5 var egentlig mer hjemme i smågater i Paris, hvor den stutte småbilen med en 800 ccm motor under panseret, var lett å sette fra seg.
Produksjonen av den populære femmeren startet i 1972, og sluttet i 1996 etter 23 millioner biler, hvor den aller heftigste var den midtmotoriserte turbo-utgaven som i racingutgaven endte på ganske ville 380 hk.
I går kveld gjenopplivet Renault femmeren, som helektrisk småbil, men foreløpig viser bildene bare konseptbilen, for Renault mener at den gule femmeren vi ser på bildene, ikke er helt ferdig.
Renault-sjefen Luca De Meo, sier likevel at de har planer å å få den i produksjon, innen 2025. Under det gule skallet skal Renault bruke drivlinjen fra Renault Zoe, med en 50 kWt batteripakke, og opptil 136 hk.
Den elektriske femmeren er en firedørs/femdørs småbil, og vil trolig bli erstatteren til Zoe som etter planen skal ut av produksjon i 2024.
Renault 5 EV er ikke den eneste elbilen fra Renault som kommer relativt snart. Det planlegges sju nye elbiler femmeren inkludert, innen 2025, og Luca De Meo utelukker ikke en Renault 4 EV i følge Autocar UK.