Så er den endelig her. Bilen vi har hørt og skrevet så mye om. Renault 5 E-Tech ble avduket og offisielt lansert på bilutstillingen i Geneve i dag, og den ser akkurat så kul ut som vi håpet på.
Designet minner sterkt om originalen fra 1972, men selv om den moderne varianten er større, er den elektriske femmeren fremdeles en småbil. Lengden på 392 centimeter sniker den akkurat under fire meter, den usynlige grensen for småbiler eller b-segmentet som denne tilhører.
Den blir ikke like trang som orignalen. Det skal en akselavstand på 254 cm sørge for. Et helt flatt gulv bør gi bedre plass innvendig, i det som på bildene ser ut som en tredørs småbil, men faktisk er en femdørs femseter.
Med 326 liter bagasjeplass.
Renault har fromt holdt seg til oppskriften de brukte på originalen. En liten bil med lavt forbruk og lav pris, som utvilsomt er Renaults mest ikoniske bil noensinne. På linje med Mini og Fiat 500, som også har moderne helelektriske utgaver av sine mest kjente småbiler.
Noen produkter er magiske. Det behøves ingen lange diskusjoner for å se det. Når et selskap gjenopptar produksjonen av en så ikonisk modell, gjør man det med respekt og kjærlighet. Det er bra for fremtiden, for da gjenkjenner kundene den omsorgen vi har lagt ned i bilen,» sier Luca de Meo, direktør for Renault Groupe.
Motorer og rekkevidde
Bilen, som har en estimert startpris rett under 25.000 Euro, ruller ut på veiene i fjerde kvartal i år, og blir tilgjengelig med to batteripakker og tre elektriske synkronmotorer. Innstegsmodellen leveres med en batterikapasitet på 40 kWt, som rekker til 300 km etter WLTP-standarden. Den kan leveres med en liten 70 kW/95 hk elmotor med 215 Nm dreiemoment.
Et hakk opp finner i en elmotor på 95 KW/120 hk med 225 Nm, mens den raskeste utgaven får en elmotor på 110 kW/150 hk, og 245 Nm dreiemoment.
Det største batteriet har 52 kWt, og det skal holde til en rekkevidde opp til 400 km. Mer enn nok for en småbil og fullt på høyde med det som blir en av hovedkonkurrentene, Mini Cooper SE.
Hurtiglading er ikke fullt så hurtig, med 80 kW ladefart for motoren på 90 kW/120 hk, og 100 kW for motoren på 110 kW/150 hk.
Bilen blir etter hvert levert med V2L (Vehicle-to-load) og V2G (Vehicle-to-grid), som gjør det mulig å drive elektroverktøy eller en elektrisk grill fra ladekontakten på bilen. Eller sende strøm fra batteriet til strømnettet.
Ytelser
Ingen av disse er noen lommerakett. Ikke en gang med den største motoren på 150 hk. 0-100 km/t tar åtte sekunder, sju sekunder fra 80 – 120 km/t er respektabelt, men ikke spesielt raskt. Ytelsene holder i massevis for en kjapp tur til nærmeste boulangerie, som vi antar blir en av primæroppgavene for en femmer.
Foreøpig har ikke Renault sagt noe om en elektrisk etterfølger etter Renault 5 Turbo – for ikke å snakke om den spinnville Renault 5 Turbo 2, men de har mer enn antydet at Alpine skal få ta seg av en raskere utgave av 5 E-Tech. Så langt har de valgt å kalle den Alpine A290, som antyder at den kan få opp til 290 hk.
Dét blir i så fall en lommerakett.
Spreke farger
Renault 5 E-Tech kan leveres i noen av femmerens tidligere farger fra 70-tallet, spreke Pop Yellow og Pop Green, som vist på bildene her. Man kan også velge litt mer diskret farger, som Pearl White, Starry Black eller Midnight Blue.
Innvendig vil de som husker originalen, kjenne igjen store deler av designgrepene. Det hylleaktige dashbordet og seter som er inspiert av setene i Renault 5 Turbo.
Google Automotive kjører på en 10-tommers pekeskjerm, og lydbildet er laget av Ircam og Jean-Michel Jarre. Som har utviklet VSP (Vehicle Sound for Pedestrians), som er en varsellyd til fotgjengere som lyder når bilen passerer 30 km/t.