TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Premiere på E-408 – alle Peugeot-biler er nå elektriske

Peugeot har avduket nye E-408, en elektrisk versjon av crossover-modellen som ble lansert for to år siden. Dette betyr at Peugeot nå tilbyr elektrisk drift på tvers av hele modellutvalget.

Av / 03.10.24 - 12:07
Premiere på E-408 – alle Peugeot-biler er nå elektriske

Høsten 2022 ble Peugeot 408 lansert som hybrid, plug-in hybrid og med bensinmotor, og nå kommer den også med hel-elektrisk drivlinje, og dermed tilbyr Peugeot nå elektrisk drift over hele modellprogrammet.

Peugeot E-408 er utstyrt med varmepumpe som standard, i tillegg til varme i ratt og seter. Det regenerative bremsesystemet returnerer energi til batteriet under bremsing, og nivået på energireturneringen kan velges i tre ulike moduser. Det finnes også tre ulike kjøremoduser – Normal, Sport og Øko.

Innvendig har E-408 den nyeste versjonen av førermiljøet Peugeot i-Cockpit (som har vært en del av Peugeots modeller i over ti år), noe som betyr to skjermer – en for førerinformasjon og en sentral berøringsskjerm. En smarttelefon kan speiles og kobles til bilen, og via Peugeot-appen kan elbilens funksjoner, som lading og rekkevidde, fjernovervåkes via mobiltelefonen.

Peugeot-E408_3 Peugeot-E408_4 Peugeot-E408_5 Peugeot-E408_2 Peugeot-E408_1
<
>
Peugeot E-408. Foto: Peugeot

Peugeot E-408 – spesifikasjoner

  • El-motor: 157 kW (210 hestekrefter) med et dreiemoment på 345 Nm
  • Batteri: 58,2 kWh
  • Rekkevidde: Opptil 453 kilometer
  • Gjennomsnittlig forbruk: 15,2 kWh/100 km
  • Lading: Maks 120 kW betyr 20-80 prosent på ca. 30 minutter
  • Mål: Lengde 4,69 m og akselavstand 2,79 meter

Pris og tilgjengelighet

Hva Peugeot E-408 kommer til å koste og når den vil bli levert, er ikke kjent i skrivende stund, men etter bildene å dømme vil bilen lades på høyre side – noe som er logisk i land med høyrekjøring (noe mange elbilprodusenter ikke ser ut til å ha skjønt).

Les også Her er Peugeots viktigste bil Peugeot har avduket sin nye elektriske SUV, E-3008, i Nice i Frankrike. Med lang rekkevidde, og dessuten spennende infotainment og instrumentpanel.
Annonse
Ola Larsson
(f. 1970): Frilansjournalist for L&B Home. Ola har i 24 år jobbet med å holde oversikt over - og skrive om - trender, innovasjoner og produkter innenfor forbrukerelektronikk, hvitevarer og husholdningsapparater. I perioden 1999-2017 jobbet Ola i de svenske fagbladene Rateko, El&Vitt og ElektronikBranschen som journalist, teknisk redaktør og sjefredaktør. Siden 2017 har Ola jobbet som konsulent - i sitt eget firma Eor AB, grunnlagt i 2014 - med hovedvekt på det skrevne ord.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Hvor lenge holder egentlig et elbilbatteri?

Redningen for et dødt bilbatteri

Volvos minste blir eventyrklar

GACs nye biler er fornuftige, men uten et ess i ermet

Den største bilprodusenten du har aldri har hørt om, kommer til Europa

Er dette fremtiden? Vi har prøvd Googles selvkjørende taxi i San Francisco

Denne bilen har en flymaskin i bagasjerommet

Stort digitalt løft for Volvo-eiere

Ny Model Y beholder blinklyset vi kjenner - kan bestilles nå

Tesla Model Y kommer til Europa

Tesla Model Y - nå blir den helt ny

Skodas elbil-suksess blir enda bedre

Lyd & Bilde