Høsten 2022 ble Peugeot 408 lansert som hybrid, plug-in hybrid og med bensinmotor, og nå kommer den også med hel-elektrisk drivlinje, og dermed tilbyr Peugeot nå elektrisk drift over hele modellprogrammet.
Peugeot E-408 er utstyrt med varmepumpe som standard, i tillegg til varme i ratt og seter. Det regenerative bremsesystemet returnerer energi til batteriet under bremsing, og nivået på energireturneringen kan velges i tre ulike moduser. Det finnes også tre ulike kjøremoduser – Normal, Sport og Øko.
Innvendig har E-408 den nyeste versjonen av førermiljøet Peugeot i-Cockpit (som har vært en del av Peugeots modeller i over ti år), noe som betyr to skjermer – en for førerinformasjon og en sentral berøringsskjerm. En smarttelefon kan speiles og kobles til bilen, og via Peugeot-appen kan elbilens funksjoner, som lading og rekkevidde, fjernovervåkes via mobiltelefonen.
Peugeot E-408 – spesifikasjoner
- El-motor: 157 kW (210 hestekrefter) med et dreiemoment på 345 Nm
- Batteri: 58,2 kWh
- Rekkevidde: Opptil 453 kilometer
- Gjennomsnittlig forbruk: 15,2 kWh/100 km
- Lading: Maks 120 kW betyr 20-80 prosent på ca. 30 minutter
- Mål: Lengde 4,69 m og akselavstand 2,79 meter
Pris og tilgjengelighet
Hva Peugeot E-408 kommer til å koste og når den vil bli levert, er ikke kjent i skrivende stund, men etter bildene å dømme vil bilen lades på høyre side – noe som er logisk i land med høyrekjøring (noe mange elbilprodusenter ikke ser ut til å ha skjønt).