Den raskeste Porschen er et råskinn du faktisk kan kjøpe. Da blir du i så fall eier av en Taycan som har banket Tesla på bane. To ganger. Første gangen var for ikke så lenge siden. Da klokket de inn en rundetid på 7:07.55 på nordsløyfa – det er 26 sekunder raskere rundt banen enn Porsche klarte med en Taycan Turbo S med performance-pakke, og satte dermed ny banerekord på Nürburgring for elektriske biler.
Den andre gangen var 23. februar, altså for bare noen uker siden. Da satte de rekord nummer to.
Med Porsches testfører Lars Kern bak rattet i en nedstrippet Taycan Turbo GT med Weissach-pakke, klokket de inn en rundetid på 1:27.87, på Laguna Seca-banen ikke så langt fra Monterey i California.
Tesla hadde vært der tidligere og satt den forrige rekorden for elbiler, med tiden 1:30.30.
Kan bestilles nå
Det fine med Taycan Turbo GT, er at den faktisk kan bestilles, også med Weissach-pakken som Lars Kern hadde på rekordbilen.
Bilen kan leveres i inneværende år, noen heldige kunder får sine biler allerede i løpet av våren 2024, så det er bare å gå inn i konfiguratoren og kose seg.
Taycan Turbo GT – med eller uten Weissach-pakken – er enda raskere enn Taycan Turbo S. Med 1108 hk i Attack-mode og med Launch Control aktivert, tar det 2,3 sekunder fra 0-100 km/t! 0-200 km/t fyker av gårde på 6,6 sekunder.
Attack Mode aktiveres med en hendel til høyre bak rattet, og i følge Lars Kern, kan man enkelt slå av og på attack mode med hansker på. Med en hendel til venstre kan man styre regenerering.
Ekstreme ytelser
En Taycan Turbo GT sparer deg for opptil 75 kilo vekt, sammenlignet med en Taycan Turbo S. Utstrakt bruk av karbonfiber, lettere materialer, bortfall av soft close-bakluke, og sportseter i et materiale som kalles CFRP, reduserer vekten.
Med Weissach-pakken sparer man ytterligere vekt, og da barberer man tiden fra null til 100 km/t til 2,2 sekunder, null til 200 km/t til 6,4 sekunder, og toppfarten øker til maks 305 km/t.
Bilen kan bestilles med to eller fire seter, og den leveres med Porsche Active Ride Suspension, som senker bilen og reduserer krengning til et absolutt minimum.
Weissach-pakke
De fleste vil helt sikkert bli overlykkelige over ytelsen i en Taycan Turbo GT, suget fra 1108 hk er enda villere enn i en Taycan Turbo S, og enda skarpere om man velger Weissach-pakke. Som faktisk gjør bilen litt billigere. Det er fordi vektreduksjonen i Weissach-pakken er gunstig for beregningen av vektavgiften.
Dermed havner en Taycan Turbo GT med Weissach-pakke på 2.603.633 kroner, mens Taycan Turbo GT uten koster fra 2.604.541 kroner.
– Turbo GT med Weissach-pakken legger en ny list på nesten alle parametere. Rå akselerasjon og bremsing, i kombinasjon med Attack Mode og et drivverk designet for maksimalt grep og ytelse. Turbo GT med Weissach-pakken er et realt råskinn som ikke rettferdiggjøres av beskrivelser, modellen må oppleves, sier Michael Hiller, administrerende direktør i Porsche Norge.
Den elektriske motoren som driver forhjulene, er den samme som i en Turbo S, men reprogrammert for bedre ytelse, mens motoren bak er en ny og lettere konstruksjon. Med en ny pulsinverter som leverer opptil 900 Ampere. Til sammenligning er inverteren i en Turbo S på 600 Ampere. De to motorene leverer til sammen opp til 1,340 Nm dreiemoment!
Porsche har også endret giringen på bakakselen, og Porsches bremser i keramisk kompositt, er synlige bak lettere 21-tommers felger, med spesialtilpassede sommerdekk.
Rekkevidde
Det føles litt rart å skrive om rekkevidde på en så rå kjøremaskin, hvor alt handler om maks ytelse og et tilsvarende høyt forbruk. Men Porsche oppgir faktisk rekkevidden for en Taycan Turbo GT til 555 km, etter WLTP-målinger.
Bilen blir tilgjengelig i én av seks farger, deriblant Pale Blue Metallic og Purple Sky Metallic, som blir eksklusive farger for Taycan Turbo GT det første året.
Ny rekord på Nürburgring. Foto: Porsche