At den elektriske luksusbilen Taycan har vært en suksess for Porsche er hevet over enhver tvil. 20.000 enheter ble levert ut det første året, 2020, mens tallet ble doblet året etter. Tallene for i år ligger an til å omtrentlig tangere fjoråret. Det er bare to Porsche-modeller som har solgt bedre på verdensbasis, nemlig SUV-en Cayenne og kompakt-SUV-en Macan. Når Porsche Macan nå kommer i elektrisk versjon, spår vi derfor at den vil utkonkurrere Taycan med store marginer.
80.000 i året
Og det ser ut som om Porsche er enig, for den tyske sportsbilprodusenten sikter mot å etter hvert levere 80.000 elektriske Macan-er i året. Som er tilsvarende tall for dagens forbrenningsversjon. Dette ble avslørt av Porsches produksjonssjef Albrecht Reimold, til tyske Automobilwoche (og søstermagasinet Automotive News):
– Vi produserer mer enn 80.000 enheter i året av nåværende generasjon. På lang sikt planlegger vi også å produsere den helelektriske Macan i samme skala.
Den elektriske Porsche Macan skal i utgangspunktet i produksjon i løpet av 2023 i Leipzig, hvor dagens modell også produseres. Den elektriske og fossile versjonen vil produseres side om side i ca. to år, før planen er å fase ut den fossile i løpet av 2025.
Forsinket
Vi får nok ikke se se Macan på veien neste år. Porsche har nemlig bekreftet at markedslanseringen blir i 2024. Både Macan og dens søstermodell Audi Q6 e-tron, som begge deler PPE-plattformen, bli ett år forsinket fordi Volkswagen-gruppens software-avdeling er på etterskudd i utviklingen av programvaren. Denne forsinkelsen henger igjen fra tidligere, som skal ha vært grunnen til at CEO Herbert Diess fikk sparken i sommer.
Elektrisk Porsche Macan blir viktig
Den elektriske Macan vil bli en viktig bil for Porsche. For det første elsker folk SUV-er, og for det andre blir den helt sikkert vesentlig rimeligere enn Taycan (selv om vi ikke har noen pris ennå). Derfor har ikke produsenten råd til å gjøre samme feil som Volkswagen gjorde med ID.3, med å lansere en bil med halvferdig programvare.
Porsche Macan i elektrisk utgave blir som nevnt en kompakt SUV, bygget på plattformen Premium Platform Electric (PPE), som ble utviklet av Porsche i samarbeid med Audi. Den støtter 800 volts lading opptil 270 kW, og hvis den følger i fotsporene til konseptbilene Audi A6 e-tron og A6 Avant e-tron, får den en rekkevidde inntil 700 kilometer (WLTP). Men en konseptversjon er noe ganske annet enn en produksjonsbil, og dessuten har SUV-er gjerne mer luftmotstand enn sedaner, så vår magefølelse sier litt over 600 km.
Kilder: