TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B Julekalender 2024 Delta her!

Nyhet

Polestar 3 prøvekjørt

Polestar kan puste lettet ut. Polestar 3 er blitt en fabelaktig morsom bil å kjøre, som samtidig har plass til hele familien, og rekkevidde i massevis.

Av / 10.06.24 - 11:31
Polestar 3 prøvekjørt

Ingen bilprodusent kan du overleve med bare en modell i katalogen. For Polestar er det avgjørende at de nye modellene, Polestar 3 og 4, blir en suksess. Etter å ha sett, sittet i og kjørt Polestar 3, tar vi ikke munnen for full, hvis vi allerede nå spår at treeren har alt som skal til for å bli den suksessen selskapet trenger.

Den sporty SUV-en er bygget på samme plattform som den kommende Volvo EX90, men Polestar har bevisst tunet treneren i sportslig retning. Det er ikke så dumt, for de fleste SUV-er er med få unntak, ikke særlig sportslige. BMW iX M60 er, og med et mulig unntak for den kommende Porsche Macan, det nærmeste du kommer en sportslig kjøreopplevelse bak rattet i en SUV.

Les også Herregud for en bil! En sumo-bryter kan ikke være verdens raskeste sprinter. Eller? Møt BMW iX M60.
Polestar 3 prøvekjørt 1
Foto: Polestar

Man kan egentlig se det, fordi den lave profilen og den skrånende taklinjen, gir bilen et mer dynamisk preg og en lavere silhuett en slektningen fra Volvo. Over den smale sensorflaten kalt SmartZone, der grillen normalt er, ligger en liten vinge som leder luften over taklinjen, som ender i en takspoiler bak på bakluken.

Bilen har en imponerende CV verdi på 0,29, ganske sjeldent for biltypen, og innvendig merker man lite til luften som presses rundt bilen i høy fart. For dette er virkelig en stillegående bil.

Polestar 3 prøvekjørt 2
Foto: Lasse Svendsen

Google Android og Bowers & Wilkins

Bilen er 4,9 m lang og har en akselavstand på nesten tre meter. Det betyr god innvendig plass, særlig i baksetet hvor høyreiste også sitter godt under den store glasstaket. Bagasjevolumet har åpenbart ikke vært den største prioriteten til Polestar, volumet er bare 394 liter, pluss et rom under dørken, men bilen har et frunk foran på 32 l i tillegg.

Annonse
Polestar 3 - Madrid - Snow, Zinc Nappa, Performance Pack (39) Polestar 3 - Madrid - Snow, Zinc Nappa, Performance Pack (38) Polestar 3 - Madrid - Snow, Zinc Nappa, Performance Pack (37) Polestar 3 - Madrid - Snow, Zinc Nappa, Performance Pack (34) Polestar 3 - Madrid - Snow, Zinc Nappa, Performance Pack (31) IMG_0971 IMG_0970 Polestar 3 Madrid - Jupiter, Wool (6)
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Hvis vi holder oss innvendig, legger man merke til at den store 14,5 tommers pekeskjermen, kjører på en ny utgave av Google Android Automotive operativsystem. Med markert oppdatert grafikk fra Polestars ingeniører. En 9-tommers instrumentskjerm har også funnet plass på rattstammen, og bilene vil bli levert med et 9,5 tommer stort stort head up-display.

Man kan også bestille bilen med et superfett lydanlegg fra Bowers & Wilkins, med 25 høyttalere og Dolby Atmos lyd. Det er virkelig en opplevelse å høre musikk i Dolby Atmos, lyden er krystallklar og dynamisk, og det føles virkelig som man sitter i en stor konsertsal-og ikke i en bil.

Polestar 3 prøvekjørt 3
Foto: Lasse Svendsen

Opptil 628 km rekkevidde

Til å begynne med blir bilen tilbudt med firehjulsdrift. Det skiller relativt lite på utgaven med og uten performance pack, men sistnevnte høyner effekten fra 483 til 510 hestekrefter og senker null til 100 fra blank til 4,7 sekunder. Det er ikke bare effekten og ytelsen som er høyere på performance-utgaven. Programmeringen av den justerbare luftfjæringen, er annerledes på performance-utgaven. Som har kraftigere kregningshammere, og stivere demperoppsett. I praksis merker man ikke så veldig mye til performance-pakken, hverken på ytelse eller hvor sportslig bilen oppfattes bak rattet. Så man bør vurdere om man synes det er verdt å betale ekstra for performance, etter vår mening.

Polestar 3 prøvekjørt 4
Foto: Lasse Svendsen

Rekkevidden på de to utgavene av Polestar 3, er 628 km for long range-utgaven med firehjulsdrift, og opptil 561 km for utgaven med performance-pakken, etter WLTP-standarden.

Jeg har kjørt begge utgavene og tror jeg personlig ville valgt en Polestar 3 med Bowers & Wilkins-anlegget, uten performance-pakken, men med plus- og pilot-pakken, og 22 tommers hjul med de spesialtilpassede Pirelli P-Zero-dekkene. Ellers er bilen utstyrt med kraftige bremser fra Brembo, softclose dører, og den kan leveres med nappa skinn interiør, eller resirkulerte materialer i dør panel og seter. den kan også utstyres med HD LED-lys foran, man kan også huke av for en Lidar radar fra Luminar, som øker sikkerheten ytterligere.

Polestar 3 prøvekjørt 5
Foto: Lasse Svendsen

Torque Vectoring differensial

Det er på veien Polestar 3 virkelig imponerer. Bilen er satt opp for kjøring, det er det liten tvil om. Den er stivere enn en Audi Q8 E-tron, men ikke like stiv som SQ8 E-tron. Styrefølelsen er bedre enn i de fleste SUV-er, med tydelig tilbakemelding og følsom respons. En prøvetur utgave med performance-pakken, viste at de adaptive demperne gir tidligere tilbakemeldinger, dog uten at bilen føles merkbart stivere enn utgaven uten performance pakke.

Polestar 3 prøvekjørt 6
Understellet kan heves og senkes. Foto: Polestar

Men det som virkelig skiller Polestar 3 fra konkurrentene, er bak akselen med den smarte dobbeltclutchen: Torque Vectoring Dual Clutch, som det heter styre styrer fordelingen av kreftene til bakhjulene elektrisk og individuelt. Hvis man for eksempel opplever at bilen nærmer seg understyring i en sving, er det normale å gå av gassen å styre inn i svingen for å holde en sykkel kurs. Her kan man faktisk gi mer gass, og kjenne hvordan clutchen skyver kreftene til det ytre hjulet, og hjelper til å styre bilen gjennom svingen.

Det er mer effektivt enn passiv bakhjulsstyring, eller to motorer på bakakselen, fordi man hele tiden har elmotorens fulle effekt tilgjengelig. Differensialen fungerer også under bremsing og bakakselen kan kobles helt ut når man cruiser på motorveien, og da blir bilen forhjulsdrevet. De kraftige bremsene fra Brembo, stopper den nesten 2,7 tonn tunge i bilen effektivt, og bremsene er lette å modulere.

Les også Sporty utgave av Audis bestselger Audis største SUV er en drøm på veien, men plages av et høyt forbruk.

Bilen føles rett og slett mindre og lettere enn den faktisk er, og når man ønsker å kjøre raskt og effektivt på svingete veier, føles det som om bilen krymper mellom hendene. Det er ikke bare godt gjort, det er faktisk en bragd, og viser at Polestars ingeniører og sjefen for chassis-oppsettet, Joakim Rydholm, har brukt tiden godt fram til lanseringen av bilen.

Polestar 3 prøvekjørt 7
Foto: Lasse Svendsen

Sportslig utfordrer

Komforten er utsøkt. Det skyldes ikke bare det heftige Bowers & Wilkins-anlegget, men også komfortable seter med god støtte, og en romslig kupé med svært lite vind- og hjulstøy. Den føles aldri like stiv eller stumpete som en Polestar 2 med performance-pakke kan være, og har en utsøkt blanding av komfort for de lange turene, og sportslighet nok til å bringe fram gliset på smale svingete veier. Polestar 3 er en seriøs utfordrer i et allerede ganske tettpakket segment, men oppleves som både unik og gjennomført nok til at den kan spise markedsandeler i premium-segmentet for store SUV-er.

10 fakta om Polestar 3

  •  Long range Dual motor med 483 hk og 628 km rekkevidde
  •  Long range Dual motor med Performance Pack med 510 hk og 561 km rekkevidde
  •  Tokammers luftfjæring med adaptive dempere
  •  Brembo bremser
  •  Soft close dører
  •  4,9 meter lang
  •  Torque vectoring på bakaksel
  •  0-100 km/t på 5,0 s, 4,7 s med performance-pakken
  •  Levering fra høsten 2024
  •  Priser fra 802.050 kr

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Kia EV6 GT blir hissigere

De første offisielle bildene av Xiaomi YU7

Jaguars nye identitet skaper forvirring

Her er Xiaomis neste elbil

CarPlay 2: Slik blir fremtidens "Apple-bil"

Hyundais nye kjempe-SUV er klar

Klassisk Bentley-modell kommer tilbake som elbil

Er ny kinesisk elbil den raskeste i verden?

Suzuki og Toyota samarbeider om el-SUV

Batmobilen er til salgs

Ioniq 7 blir Ioniq 9 – her er bildene

Audis elektriske stasjonsvogn avduket - kommer i 2025

Lyd & Bilde