Den kommende Peugeot E-5008 kan fort bli en favoritt hos familier som trenger mer plass enn man finner i en E-3008. Med en akselavstand på hele 2,9 meter, og en lengde på 4,79 meter, byr bilen på rikelig med plass for de fleste. Hva sies om 748 liter lastevolum og opp til sju seter? Og en rekkevidde på opptil 660 kilometer?
Ikke nok med det, i motsetning til hva som har vært normen for franske bilprodusenter, kan E-5008 leveres med firehjulsdrift. Med en bakkeklaring på over 20 centimeter, tar man seg enkelt fram på dårlige veier, skulle man tro.
Bilen, som kan leveres med tilhengerfeste, for de som trenger det, kan laste hele 1.815 liter med alle bakseteryggene nede, eller 259 liter når den bakerste raden er oppe.
Her er Pixel LED-teknologi LED-lys standard, og E-5008 kommer med flere motoralternativer, og to batteristørrelser. Rekkevidden vil variere fra 500 til 660 kilometer, avhengig av motorisering og utstur, og den vil til å begynne med komme i to varianter.
Utgaven med firehjulsdrift og Long Range, lanseres senere.
Den kan leveres med 19- eller 20-tommers felger, og til å begynne med i seks farger: blå Obsession, blå Ingaro, hvit Okenite, sort Perla Nera, grå Artense og grå Titanium. GT-versjonen får tofarget lakk med blankt svart tak standard.
Ladeeffekten er oppgitt til opptil 160 kW, og standardmodellen et 73 kWt batteri, 210 hk og 345 Nm dreiemoment, mens Long Range har 230 hk og 345 Nm, og et 98 kWt batteri.
Innvendig finner man Peugeots i-Connect-system fra Allure ytstyrsversjon, med Apple CarPlay og Android Auto.
Peugeots i-Connect Advanced, er standard på GT-versjonen, og får TomTom navigasjonssystem, og bilen vil bli tilgjengelig med ChatGPT, som man kan spørre om alt det mulig.
En 21-tommers buet skjermen Peugeot kaller Panoramic i-Cockpit, strekker seg fra førerssiden til midtkonsollen, og det finnes faktisk fysiske knapper her. 10 av dem kan programmeres av eieren selv.
Peugeot E-5008 og E-3008, er basert på STLA Medium plattformen til Stellantis, og både bilen, motoren og batteriet bygges i Frankrike.
Pris og levering er ikke kjent, men Peugeot mener at bilen blir klar i løpet av høsten 2024, og utgaven med firehjulsdrift i begynnelsen av 2025.