L&B Home har vært med Peugot utenfor Cannes i Frankrike, hvor den helt nye E-3008 ble avduket. Vi fikk også en god prøvetur, på ekte sommerføre.
Men først litt info.
Den nye kompakte fastback-SUV-en E-3008 fra Peugeot har lekre linjer, spør du oss. Og den byr generelt på mye bra. Ikke minst prisen, med en startpris på 428.900 kroner for versjonen med forhjulstrekk og over 520 km rekkevidde (WLTP). Som bør gjøre den til et konkurransedyktig alternativ i det norske elbilmarkedet.
Ny plattform
E-3008 er den første modellen som bruker Stellantis’ nye plattform, STLA Medium. Denne plattformen skal legge grunnlaget for neste generasjon elektriske biler fra Peugeot. Den kan – og vil – også brukes som grunnlag for neste generasjons hybrid- og fossilbiler.
Imponerende rekkevidde
Bilen kommer i tre varianter, med rekkevidde fra 525 til 700 kilometer. Innstegsmodellen har en motor foran med 210 hestekrefter, forhjulstrekk og et batteri på 73 kWt netto. Det er denne som kommer til våren, mens vi må vente på både firehjulstrekk og det største batteriet på 98 kWt og en rekkevidde på tett opp til 700 kilometer.
Moderne teknologi og ChatGPT
E-3008 er utstyrt med Peugeots nyeste i-Cockpit, som inkluderer en 21-tommers panoramaskjerm og et kompakt ratt. Sjåførens halvdel av skjermen ligger bak og over rattet, slik at en head-up-skjerm blir overflødig.
Bilen markedsføres også med et intuitivt infotainmentsystem med trådløs Apple CarPlay og Android Auto.
Etter å ha sittet i bilen og klådd litt på knapper og berøringspanel, må jeg si jeg er begeistret. Alt er veldig intuitivt plassert, selv om funksjoner har annerledes plasseringer enn jeg er vant til. Store, virtuelle knapper på midtkonsollen, og med et eget programmerbart berøringspanel som for eksempel kan brukes til klimafunksjoner, eller du kan lage andre snarveier som passer deg.
Bilen har stemmestyring drevet av ChatGPT, som gjør at du kan stille den mange spørsmål du aldri kunne drømme om i andre biler. Og du kan ha en slags toveiskommunikasjon, hvor nye kommandoer blir satt i kontekst med de forrige.
For eksempel:
– Hva er Leonardo DaVincis mest populære maleri?»
– Mona Lisa
– Hvor er det?
– Musée de Louvre, Paris
– Kan du ta meg dit?
– Beregner reiserute
Praktisk og komfortabel
E-3008 er en kompakt, men romslig nok SUV. Jeg er en mann på 186 cm, og sitter vel ikke akkurat superfomfortabelt i baksetet, og bilene som er utstilt her har manuell seteinnstilling. Bagasjerommet på 520 liter er også bare akkurat stort nok for en familie, og uten frunk skal du pakke effektivt om du skal ut og reise med endel bagasje. Det er kanskje det man har tilhengerfeste og takstativ til. Opptil 1200 kilo for forhulstrekkutgaven, og 1350 for firehjulstrekken.
Jeg liker godt interiøret, synes det har et spennende preg.
Lydanlegg fra Focal
Lydanlegget er laget i samarbeid med Focal. Det er ikke Focal som har produsert anlegget, men de har vært med i planleggingen. Derfor har også diskantelementene invertert dom, akkurat som Focal er kjent for. Vi er spent på hvordan dette låter.
Ikke forvarming av batteri – kommer det?
At bilen kan gå langt på en lading er vel og bra, men hurtiglading på veien kan bli et problem om vinteren for oss nordboere. Bilen mangler nemlig forvarming av batteriet! Etter en liten spørsmålsrunde og graving på stedet, fikk vi derimot vite at forvarming vil komme med en fremtidig OTA-oppdatering, hvor de første markedene får dette i oktober – mens noen vil måtte vente litt lenger. Uansett, så lenge det er en software-utfordring og ingenting må fysisk byttes ut i bilen, så er det betryggende.
Lounge-preg
Utsendte journalist fikk først ta bilen ut på en kort tur torsdag kveld, og la umiddelbart merke til den innvendige miljøbelysningen. Som gir et lounge-aktig preg, som endrer farge ut ifre kjøremodus: Gul for Sport, turkis for Normal, og blå for Økonomisk. Lyset har en pikselert «slangeskinntekstur», og gir bilen et veldig moderne preg. Det kan selvsagt gjøres svakere eller slukkes helt, men man får i hvert fall følelsen av at man sitter i et moderne maskineri.
Skikkelig kjøretur
Dagen etter fikk vi en skikkelig kjøretur på trange, franske kystveier. Med syklister og bedalige bilturister på rekke og rad gikk det for det meste ikke akkurat unna, men da fikk vi også kjenne på bilens komfort og kjøreegenskaper i hastigheter som tross alt er relevante for folk flest mesteparten av tiden. Bilen er litt stiv, men ikke ubehagelig. Bilens 4,54 meter i lengde og akselavstand på drøyt 2,7 meter gjør den litt stuttere enn andre mellomklasse-SUV-er som VW ID.4 og Tesla Model Y. Man merker det litt i kjøringen i lavere hastigheter, så må vi da også ta med de trangere kårene i baksetene enn begge nevnte konkurrenter.
De gangene vi fikk dratt på litt i svingene, så synes jeg bilen ligger veldig godt på veien. Den krenger litt mer sidelengs enn de nevnte konkurrentene, kanskje ikke så mye som Nissan Ariya, men definitivt mer enn mange elbiler jeg har prøvd. Men den må likevel sies å være sporty satt opp, og den holder seg godt også på en svingete vei i relativt høye hastigheter.
Moderate krefter
Fraspark er det derimot ikke så mye av her. Forhjulstrekken yter 190 hk i normalmodus og 210 hk i Sport. De 170 hestene den yter i Øko-modus snakker vi ikke høyt om, annet enn at du må planlegge godt ved forbipasseringer. Også i Sport-modus å jeg innrømme jeg savner fraspark, man kjenner ikke akkurat nakkestøtten i bakhodet. Men det er heller ikke poenget med en bil som denne, for her er det fornuften som rår.
Jeg legger likevel ikke skjul på at jeg gleder meg til firehjulstrekken kommer, med 320 hk med muskelkraft. Den blir nok svært aktuell for svært mange.
Flott instrumentpanel
Jeg liker godt hvordan instrumentpanelet – eller rettere sagt instrumentpanelene – er plassert ut, og det skal ikke kreve mye tilvenning før man tenker at dette føles helt riktig, og «alle andre har bare ikke skjønt det». Peugeot har virkelig gjort noe bra med hvordan alle knappene og funksjonene er plassert ut. Likevel vil «girspakens» plassering kreve litt tilvenning. Den sitter høyt oppe på midtkonsollen, til høyre for rattet. Hver gang jeg skal sette bilen i gir eller revers, så griper jeg nede til høyre for låret, hvor det er naturlig å finne den. Men det blir småpirk.
Når det gjelder innvendig plass, så satt vi på et tidspunkt fire voksne i bilen, hvor to nødvendigvis måtte skvise seg inn bak. Det vil være løgn om jeg sa man satt veldig komfortabelt i baksetet, for det er helt klart at baksetene er ment for mindre kropper. Men forsetene er gode, og førermiljøet føles sporty og lunt ut på samme tid.
Når man sitter i passasjersetet føler man seg derimot litt frakoblet. Man har plass, men all skjermflaten er ment for sjåføren, og man savner liksom noe å trykke på. Når jeg sitter i passasjersetet og sjåføren skal stille på noen knapper – for eksempel klimaanlegget eller navigasjon, så føles det veldig inngripende å skulle strekke armen bort for å hjelpe. Dette er nemlig sjåførens «space».
Som passasjer føler man seg rett og slett ganske tilsidesatt. Sjåføren, derimot, har orkesterplass.
Blir den en storselger?
Det er umulig å spå hvordan denne bilen blir mottatt av markedet. Prisen for en velutstyrt forhjulstrekk og det minste batteriet med drøyt 520 km rekkevidde kommer til å lande i direkte konkurranse med VW ID.4, Skoda Enyaq og Tesla Model Y.
Ut ifra den første prøveturen er vi uansett både begeistret og spent på vegne av Peugeot. E-3008 har absolutt potensial til å bli en populær bil i Norge.
Det første avsnittet med prising av firehjulstrekkeren må vel være feil?
Hei! Du har selvsagt helt rett! Skulle stå forhjulstrekk, rettet nå.