Den hybride utgaven av Opel Astra har knapt vært en suksess. Men den kommende Opel Astra Sports Tourer Electric og Astra Electric, har alt som skal til for å bli en suksess. De to modellene lanseres i helelektrisk utgave for første gang, og får en rekkevidde opptil 416 km.
Det holder i massevis for de fleste, som trolig vil se minst like mye på de andre egenskapene før de velger bil.
Begge utgavene har et 54 kWh litium-ion-batter med 102 battericeller fordelt på 17 moduler. Det skal gi en Astra Electric en rekkevidde på opptil 416 kilometer – etter WLTP, og stasjonsvognen 413 km. Opel oppgir forbruket til optimistiske 12,7 kWh per 100 kilometer, om det er reellt gjenstå å se.
Det er imidlertid hevet over tvil at særlig Opel Astra Sports TourerOpel Astra Sports Tourer kan bli en aldri så liten hit blant de som trenger en elbil med plass. Opel oppgir bagasjevolumet til sjenerøse 516 liter, eller 1553 liter når baksetene legges ned.
Den helelelektriske drivlinjen kjenner vi fra andre elbiler i Stellantis-konsernet, som Opel er en del av. Her trekker elmotoren på 115 kW (156 hk) og 270 Nm moment på forhjulene, og Astra Electric har en toppfart på 170 km/t, og tre kjøremoduser: Eco, Normal og Sport.
Innvendig er informasjonen fordelt på to skjermer, og et head-up-display på frontruten, I motsetning til Volkswagen, har Opel beholdt fysiske knapper til viktige deler av betjeningen. Bilene får også norsk stemmegjenkjenning sånn at man kan gi bilen kommandoer og endre innstillingene uten å fikle med skjermene når man kjører.
Den nye Astra Electric blir blant annet levert med blendingsfrie Intelli-Lux LED Pixel-lys med 168 LED-elementer, og bilene vises i begynnelsen av 2023.