Tesla slapp forrige uke en real prisbombe i elbilmarkedet, som gjorde folkebilene Model 3 og Model Y vesentlig billigere over natta.
Over 20 prosent priskutt
Enkelte varianter av bilmodellene har fått prisen kuttet med over 20 prosent!
Bestselgeren Model Y i sin rimeligste utgave har her hjemme blitt kuttet fra 519.990 til 399.990 kroner før vektavgift. Det er nesten absurd. Det betyr at du nå får en praktisk familiebil med inntil 455 kilometers rekkevidde til prisen av en elektrisk småbil!
Da får du bare bakhjulsdrift, men likevel med en 0-100-sprint på spreke 6,9 sekunder, og med en velfungerende filholderassistent og dessuten Teslas meget intuitive infotainmentsystem, appstyring og en overlegen infrastruktur for hurtiglading.
Populære konkurrenter som Volkswagen ID.4 og Hyundai Ioniq 5 koster nå mer enn 100.000 kroner mer, og da snakker vi innstegsvariantene med bakhjulsdrift og laveste utstyrsnivå.
Det blir ikke ringere med den kompakte sedanen Model 3: Med et prisavslag på 40.000 kroner for den rimeligste bakhjulsdrevne utgaven koster denne nå vesentlig mindre enn en den tammeste versjonen av VW ID.3 med 340 km oppgitt rekkevidde. Sett dette opp mot 491 kilometer for Model 3, og det begynner å bli vanskelig å forsvare å handle en elektrisk småbil fremfor en sprek Tesla.
Det skal likevel sies at dette ikke er det billigste vi har sett Model 3, som i april 2021 ble satt ned til 349.990 kroner.
Ringvirkninger i hele bransjen
Et slikt priskutt gir ringvirkninger som sprer seg over hele fjøla. Tesla vil selvsagt bare øke sitt forsprang til konkurrentene innen elektriske familiebiler. Men de vil også kunne forsyne seg grovt fra småbilkaken. De som er ute etter en liten bil av budsjettmessige grunner, vil nå kunne få en større bil med mer plass til både bagasje og passasjerer, og attpåtil til lavere pris!
Også bruktmarkedet vil føle det
Det sier seg selv at dette også får konsekvenser for den som skal selge bil brukt. Selgerne må nå slå av så mye for å få solgt bilene sine, at ordene kjøpers marked knapt har gjort seg mer gjeldende enn nå.
Kjøpere bør kunne forvente seg å gjøre noen virkelige varp den nærmeste tiden! Og selgere som ikke innfrir, vil bli sittende med bilene sine – og bæsj i skuffen. Det kunne knapt vært dårligere tider for selgere som akkurat har mottatt en ny elbil i håp om å «flippe» den med fortjeneste.
Vil det vare?
Hvorvidt dette blir en skikkelig gamechanger, og brannfakkelen sprer seg til å bli en virkelig skogbrann, er selvsagt avhengig av hvor varig denne prisendringen blir. At Teslas aksjekurs har gått sørover det siste året, kombinert med at selskapet har produsert flere biler enn markedet har tatt imot, er utvilsomt en stor grunn til prisnedgangen. Hvem vet hva som skjer når varelageret er på normalt nivå igjen.
Når det gjelder forretningspolitikk, er det vanskelig å skille Tesla og den store sjefen Elon Musk. Som har en dårlig merittliste hva impulskontroll angår. Fra å kalle redningsarbeidere «pedo», til å bløffe om at han har sikret finansiering til å kjøpe hele Tesla og ta selskapet av børs.
Am considering taking Tesla private at $420. Funding secured.
— Elon Musk (@elonmusk) August 7, 2018
De fleste oppdateringer ser vi på Twitter, hans yndlingsplattform. Som han også endte opp med å måtte kjøpe for 44 milliarder dollar, nesten 500 milliarder kroner, til tross for at han fikk kalde føtter og prøvde å trekke seg etter det som formodentlig var nok en impulsiv handling.
Elons brutte løfter
Ikke overraskende har vi derfor opp gjennom historien sett flere eksempler på løfter fra Tesla og Musk, som ikke blir holdt.
Løftet om full selvkjøring «innen 3-6 måneder» ble gjort så sent tilbake som januar 2017. Det har fortsatt ikke skjedd, selv om man altså kan betale for funksjonen. Pr. i dag koster det 59.600 kroner pluss eventuell mva, for en funksjon vi slettes ikke vet om når vil rulles ut, og enda mindre om bilens hardware faktisk er bra nok for total selvkjøring, når funksjonen omsider kommer.
Andre løfter har inkludert påstander tilbake i 2011 om at selskapet aldri vil trenge finansiering igjen, selv om man altså gjennomsnittlig har hatt emisjoner på rundt 1 milliard dollar hvert eneste år siden.
Det har etter hvert blitt så mange brutte løfter, at noen har opprettet hjemmesiden elonsbrokenpromises.com!
Når vi så ser på det faktum at Tesla de siste årene både har hevet og sunket sine priser opptil flere ganger (mest har de økt dem), så føler jeg meg slettes ikke sikker på at den plutselige prisrabatten har kommet for å bli.
Konkkurrentenes tilsvar blir utslagsgivende
Det som i hvert fall er ganske sikkert, er at Teslas kraftige priskutt vil gjøre potensielle kjøpere mer reservert mot å bestille bil fra en tilsvarende konkurrent, og bruktmarkedet vil også gå tregere, inntil vi vet mer om hvordan prisene i markedet blir fremover.
Dersom konkurrentene setter ned sine priser tilsvarende, kan vi plutselig se et prisbilde som ytterligere akselererer utskiftningstakten fra fossilt til elektrisk. Hvis de derimot ikke faller for fristelsen, kan vi fort se at Tesla korrigerer sine priser opp igjen, straks de har solgt ut varelageret sitt.
Dette er Teslas nye priser
Førpris | Ny pris | Avslag % | |
Model 3 | 409990 | 369990 | 10 |
Model 3 Long Range | 494990 | 459990 | 17 |
Model 3 Performance | 534990 | 524990 | 2 |
Model Y | 519990 | 399990 | 23 |
Model Y Long Range | 559990 | 469990 | 16 |
Model Y Performance | 599990 | 544990 | 9 |
Signed a contract for Ioniq5 at 610,000 nok in October 2022. Even if I pay the penalty to break that contract, I would save 70,000 nok when switching to model y lr. I wonder if Hyundai will add any incentive to prevent this.
Hvem vil kjøpe en model 3 LR når Y LR koster 10000kr mer og er inkl. hengerfeste….
Model Y kommer til å selge over 20000 biler i Norge i 2023.
Ingen tvil om at det er et solid priskutt, men journalister må slutte å skrive at billigste utgave koster 399 000. Den koster 431 845.
Denne setning er feil:
endte opp med å måtte kjøpe for 44 milliarder dollar, nesten 500 millioner kroner
Takk, rettet! 🙂