Flere av årets nye elbiler vises for første gang for publikum i Norge, på årets eCarExpo som arrangeres i Nova Spektrum på Lillestrøm.
Mange av dem kan bestilles nå og leveres i år, andre er det litt mer usikkert med, men her er noen av de aller viktgste bilene som vises for publikum på eCarExpo. Som også tilbyr prøvekjøring av mer enn 20 elbiler, hvor publikum for første gang kan få prøvd ulike elbilmodeller på et og samme sted.
En av bilmodellene det kanskje knytter seg størst forventning til, er nye Polestar 4, som ble avduket av den norske Polestar-sjefen Alexander Hørthe, og Polestars sjefsdesigner Maximillian Missoni.
Polestar 4
Polestar 4 er en bil det knytter seg store forventninger til. Ikke minst hos Polestars salgsapparat, som garantert ser fram til å ha mer enn én bilmodell å selge. Og snart kommer SUV-en Polestar 3 også, da ser det straks lysere ut for Polestar.
Som har valgt en kontroversiell løsning for Polestar 4, årets snakkis så langt blant elbiler i hvert fall. Den har nemlig ingen bakrute. I stedet ser man bakover i et digitalt bakspeil, en skjerm der speilet normalt er, som viser bildene fra et kamera på taket.
Gøy, og litt rart på samme tid, men etter å ha sett løsningen selv, er jeg neimen ikke sikker på hvor kontroversielt jeg synes det er.
Bilen kan allerede bestilles på nett, og de første bilene blir nok å se på veiene i løpet av sommeren, vil vi tro.
BMW i5 Touring
Det er ikke mange dagene siden vi kunne fortelle om BMWs stasjonsvognutgave av i5. Den er også utstilt på messen, og virker veldig romslig basert på førsteinntrykket.
Den utstilte bilen er en M60 med firehjulsdrift. Det lanseres også en eDrive40 med bakhjulsdrift, og senere kommer en rimeligere utgave med firehjulsdrift kalt xDrive40.
Vi tipper at touringutgaven blir den klart mest populære her hjemme. Den byr på mer plass til bagasje enn en iX, og kan trekke henger opp til 2 tonn, og har garantert de samme dynamiske kjøreegenskapene som vi opplevde under testen av i5 M60.
BMW iX2
En BMW som kanskje appelerer mer til en yngre kjøpergruppe, er den mellomstore iX2. En crossover basert på samme plattform som iX1. Altså betyr det firehjulsdrift, sporty kjøreegenskaper for en crossover, og som man ser av bildene, en sporty coupe-profil også.
Lotus Emeya
Denne kommer ikke på veiene før senere i år, men Lotus sportslige utgave av Eletre, Emeya, er om mulig enda lekrere enn Eletre. Den bilen som vises på messen, er en høyrestyrt utgave for hjemmemarkedet, men man kan se de elegante linjene hele 5 meter og tjue av dem på messen. R-utgaven med over 900 hk, skal klare 0-100 km/t på mindre enn 2,8 sekunder.
Mini Cooper SE og Countryman
Andre generasjon av den festlige helelektriske Cooper SE, er utstilt sammen med det som er Minis bestelger: Countryman. Også den helelektrisk, men selvsagt mye større, og tilgjengelig med firehjulsdrift.
Lucid Air
Den amerikanske nykommeren vises i to utgaver, Pure- og Grand Touring, og Lucid Air er blant bildene man kan prøvekjøre. Den over fem meter lange bilen stiller i samme klasse som BMW i7 og Mercedes EQS, og prisene er deretter.
Lucid har også en sporty SUV på trappene, men den er dessverre ikke kommet så langt at den kan vises frem for publikum riktig ennå.
Volvo EX30
Det kan Volvo EX30, som vi snart skal teste. Den kompakte crossoveren er på veiene om ikke lenge, og med en startpris på 322.000 kroner, kan den fort bli Volvos bestselgende modell. Hvis man ikke trenger all verdens plass, er EX30 mye bil for pengene, og utstyrspakkene ser ut til å inneholde det meste man trenger, uten at det koster skjorta. Den aller raskeste utgaven av EX30, bruker bare 3,6 sekunder fra 0-100 km/t.
Zeekr
Det hagler med nye kinesiske bilmerker for tiden, og en av de vi ser fram til å få testet skikkelig, er Zeekrs kommende 001. En lynrask coupeaktig femseter med praktisk kombiluke, bare trenger 3,8 sekunder fra null til hundre. Den stiller i premiumklassen hva utstyr, materialvalg og ytelse angår, og kan leveres med noe vil aldri har sett før i noen bil: Et lydanlegg fra Yamaha.
Yamaha-anlegget er standard i utstyrsnivået Zeekr kaller Privilege, både på 001 og crossoveren Zeekr X. Som faktisk er basert på samme plattform som Volvo EX30, bare strukket litt i lengderetningen. Begge inkludert Volvo, hører innunder Geely-paraplyen, og de tre produsentene deler teknologi på tvers av bilmerkene.
Om denne kommer i en Volvo-versjon med det første, er vel tvilsomt. Zeekr M-Vision er et konsept, som viser hvordan Zeekr tenker seg en selvkjørende elbil. De autonome funskjonene på alle elbiler, er foreløpig på et ganske umodent stadium, men ideen – og designet – er ganske tiltrekkende.