TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Nissan lokker med heftig Ariya NISMO – 436 hestekrefter og sportslig design

Nissan feirer 40 år for motorsportavdeling NISMO, med den kraftig oppgraderte elbilen Ariya NISMO. Denne vil gå unna!

Skrevet av / 30.07.24 - 09:14
Nissan lokker med heftig Ariya NISMO – 436 hestekrefter og sportslig design

Den nye Ariya NISMO får hele 436 hestekrefter under panseret – en økning på hele 130 hk sammenlignet med dagens toppmodell.

«Nissan Ariya NISMO er en balanse mellom elbil og sportsbil som gir særdeles mye kjøreglede i hverdagen», sier Mayra Gonzàlez, visepresident for marketing og salg i Nissan Europa.

Ariya NISMO Coming to Europe_img18
Foto: Nissan

Med den kraftige effektøkningen forventes det at 0-100 km/t-tiden vil forbedres betydelig fra dagens 5,7 sekunder for e-4ORCE-utgaven med største batteri. Utover dette får Ariya NISMO spesialutviklede seter, kraftigere bremser og et mer sportslig understell.

Annonse
Les også Nord- til Sydpolen: Dette har aldri vært gjort med bil før For aller første gang i historien har noen tatt bil fra Nordpolen til Sydpolen. Det skjedde med den helelektriske Nissan Ariya.

Skarpe detaljer

Eksteriøret prydes med skarpere detaljer, aerodynamiske forbedringer og en egen NISMO-logo som viser at dette er noe spesielt.

Ariya har allerede etablert seg godt i det norske markedet med over 4500 registrerte eksemplarer. Hittil i juli er den den tredje mest registrerte bilen i Norge. Nå tar altså Nissan steget videre og tilfører litt ekstra krydder til den elektriske crossoveren.

Ariya NISMO Coming to Europe_img3
Foto: Nissan

Nissan Ariya NISMO: Pris og tigjengelighet

Nissan har ennå ikke kommet ut med noen pris. Men planen er å lansere den i oktober, og gi oss flere detaljer om teknologi, ytelse, rekkevidde og priser når det nærmer seg.

Med Ariya NISMO viser Nissan at de ikke har glemt sine røtter i motorsporten, samtidig som de omfavner den elektriske fremtiden. Spørsmålet er om de klarer å balansere ytelse og rekkevidde på en måte som tilfredsstiller både fartsglade og praktisk anlagte elbilister. Det får vi svar på når flere detaljer slippes senere i år.

Er du interessert i hvordan standardversjonen av Nissan Ariya yter, kan du lese vår test av den forhjulsdrevne utgaven med det minste batteriet her.

Les mer om Nissan motorsport her.

Les også Endelig testet: Ariya innfrir på det meste Med Ariya endelig på markedet, kan Nissan fint pensjonere Leaf for godt. Dette er for mange den aller mest fornuftige bilen.
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Nissan skal lage elektrisk GT-R

Hva skjedde med elbilrevolusjonen?

Endelig: Håndfri kjøring i Europa

750 km rekkevidde og innebygd ChatGPT

Nissan trimmer Ariya

Tesla Cybertruck til tjeneste!

Fra droner til elsykler

Polestars raskeste bil er en drøm på langtur

Tesla-batterier: - Degraderes knapt

Ammoniakkmotor truer elbilene

Enden på visa for Fisker?

Firkantet sjarmklump

Scroll to Top