Europas første Power Swap-stasjon (PSS) åpner i Lier i dag. Her kan du bytte ut batteriet i din NIO-bil med et 80 prosent oppladet batteri på tre til fem minutter, og dermed spare dyrebar tid i forhold til å hurtiglade. NIO ES8, som er den første og så langt eneste bilen som hittil er rullet ut kommersielt her hjemme, hurtiglader med inntil 120 kW, så det å i stedet kunne bytte batteri sparer masse tid.
Forbeholdet er at du har kjøpt bil med leasing-avtale på batteriet. NIO kaller dette Battery as a Service, og et 100 kWt batteri koster ca 2000 kr i måneden. Noe rimeligere for 75 kWt. På et senere tidspunkt vil man kunne oppgradere til 150 kWt, for den som virkelig driver med distansekjøring.
Første NIO Power Swap-stasjon utenfor Kina
NIOs PSS i Lier er den første av sitt slag utenfor Kina. Stasjonen vil kunne bytte ut batteriet i alle NIOs biler.
En fordel med å lease batteri i stedet for å eie det, er at det er komponenten som blir først utdatert i en elbil. Batteriet forventes riktignok holde på kapasiteten i mange år, men i mellomtiden forventer man at det har kommet nye, bedre – og billigere – batterier på markedet. Som gjør at bilen som helhet kan tape seg ganske kraftig i verdi på bruktmarkedet.
Ved å fjerne batteriet fra regnestykket, er tanken og håpet at bilen vil holde seg bedre i verdi. Og kommer det bedre batterier senere, vil leasing-kundene lett kunne bytte fra gammelt til nytt batteri.
– Vi ønsker ikke å låse våre brukere til det batteriet som var tilgjengelig da de kjøpte bilen. Mange av bilene vi selger i dag kommer til å være på veien om 15 år. Takket være Battery Swap kommer de alltid til å ha den nyeste batteriteknologien, Espen Byrjall, Power&Ops Manager hos NIO Norge.
Spørsmålet er selvsagt hvorvidt bilprodusenten vil “oppgradere” batteriets passform i fremtiden, slik fremtidens batterier ikke passer eldre bilmodeller.
Det vil tiden vise, men prinsippet er i hvert fall spennende, og et som vi heier på.
20 Power Swap-stasjoner innen utgangen av 2022
Åpningen av PSS i Lier er den første av sitt slag. Men ikke den siste. Innen utgangen av året har NIO planer om å ha tjue stasjoner plassert ut rundt de største byene i Norge, og langs de mest populære veistrekningene.