TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

NIO og Geely satser på batteribytte

NIO og Geely inngår samarbeid for å gjøre teknologi for batteribytte rimeligere og mer utbredt. Kan vi snart si farvel til hurtiglading på veien?

Av / 02.12.23 - 08:00
NIO og Geely satser på batteribytte

Mens det pågår en krig om hvilke biler som har den beste hurtigladingen, har ingen av dem løst problemet med at de godt kan lade ekstremt raskt til å begynne med, men etter batteriet har nådd 20-30 prosent begynner hastigheten å gå raskt nedover. Resultater er at det å lade fra 10 til 80 prosent tar pluss/minus en halvtime, uansett hvordan du vrir og vender på det.

Batteribytte

Men hva hvis du i stedet kan foreta et batteribytte, til et som er nesten fulladet, og kjøre videre på ferden etter bare fem minutter?

Det kan du faktisk allerede i dag. Vel å merke om du har elbil fra NIO. Journalisten har selv prøvd dette, i videoen under (komprimert fra 5 til 1 1/2 minutt):

Den kinesiske produsenten er den eneste som i dag tilbyr bytting av batterier på veien, og så langt har utbyggingen av stasjoner gått tregt. I Norge finnes det i dag fire operative stasjoner: Stavanger, Lillehammer, Lier og Vestby. Deretter åpnes en på Kløfta. Planen er mange flere, men det går tregt. Og altså bare for ett bilmerke.

 

Annonse

Test: NIO EL7: Moderne, kraftfull og ekte SUV

NIO og Geely samarbeider

Det kan fort gå raskere fremover, for nå har kinesiske Geely kommet på banen, i et samarbeid med nettopp NIO.

Planen er å utvikle standarder, teknologi, infrastruktur og en felles bilplattform som kan håndtere batteribytte.

Signing-Geely-NIO
NIO og Geely signerer avtale for batteribytte-teknologi. Foto: NIO / Geely

To standarder og felles nettverk

Ifølge avtalen vil de to selskapene samarbeide om å utvikle to standarder for batteribytte; en for personbiler og en for kommersielle kjøretøy.

De vil også jobbe sammen om å bygge et felles nettverk for batteribytte og utvikle kjøretøy som støtter utskiftbare batterier, og som dessuten er kompatible med hverandres systemer.

«Denne samarbeidsavtalen vil ikke bare bidra til å standardisere batteriteknologi, men også utvide rekkevidden av batteribytestasjoner og akselerere overgangen til lavkarbon i bilindustrien,» sa William Li, grunnlegger, styreleder og administrerende direktør i NIO.

Les også Sila Nano: - Batterier med 10.000 ladesykluser Batteriinnovatør Sila Nanotechnologies vil revolusjonere elbilmarkedet, med anode av silisium.

Eric Li, grunnlegger og styreleder i Geely Holding, påpekte at batteribytte er en av de mest innovative måtene å lade elbiler på.

«Gjennom dette strategiske samarbeidet vil de to selskapene forsterke samarbeidet i hele verdikjeden for batteribytte, akselerere innføringen av felles standarder, utvide økosystemet for batteribytte og lading. Dette vil også støtte overgangen til lavkarbon og høykvalitetsutviklingen av bilindustrien, og gi brukere en bedre opplevelse av elektrisk mobilitet.»

NIO og Geely satser på batteribytte 1
Illustrasjon: Creative Commons

Hva betyr det for deg?

At to viktige elbil-aktører går sammen om standarder for batteribytte, kan bety at flere bileiere i fremtiden kan få sitt batteri byttet mot et nytt, i stedet for å bruke lang tid på å hurtiglade. Det vil nok fordre at du går med på å leie batteriet fremfor å eie, en løsning NIO allerede tilbyr. Med Geely om bord vil bilmerker som Volvo, Polestar, Lotus og Zeekr også kunne nyte av batteribytte i fremtiden.

Om infrastrukturen med flere byttestasjoner bygges raskt nok ut, vil det gi disse bilmerkene et stort konkurransefortrinn, da man kan ta farvel med rekkeviddeangsten en gang for alle. Dette er nok en teknologi som mange andre elbilprodusenter også har et øye med, og om enda flere kommer på banen, går vi en spennende fremtid i møte.

Les hele pressemeldingen her.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Suzuki og Toyota samarbeider om el-SUV

Batmobilen er til salgs

Ioniq 7 blir Ioniq 9 – her er bildene

Audis elektriske stasjonsvogn avduket - kommer i 2025

Avduket: Folke-SUV-en Skoda Elroq

700 km rekkevidde!

- Råere Tesla-batterier kommer i 2026

Nye Peugeot E-408

Kompaktbilen Skoda Elroq klar for det norske markedet

Dyr offroad-el-sykkel som matcher dyr elektrisk SUV

El-sparkesykkel for terrengkjøring

Nissan skal lage elektrisk GT-R