TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

NIO lanserer stasjonsvognen ET5 Touring

På en lansering 15. juni avduket NIO to biler: crossover-SUV-en EL6 og stasjonsvognen ET5 Touring. Begge er plenty spreke.

Skrevet av / 19.06.23 - 12:12
NIO lanserer stasjonsvognen ET5 Touring

Kinesiske NIO har gitt oss den ene elbilen etter den andre. Denne gangen var det avduking av intet færre enn to helt nye modeller: Den mellomstore SUV-en EL6, og dessuten stasjonsvognen ET5 Touring. Begge er medlem av 4-sekundersklubben i 0-100-sprinten. Og endelig tilbyr NIO LED Matrix kjørelys!

EL6: Crossover med god plass

NIO har bevist at de behersker å lage store biler. Først med 7-seteren ES8, og så med den noe mindre, men likevel store 5-seteren EL7. Som journalisten likte godt, begge to.

nio EL5
Foto: Nio

Nå har tiden kommet til en noe mer kompakt variant, nemlig EL6. Liten er den likevel ikke, med ytre mål som er større enn både Tesla Model Y og Volkswagen ID.4. Så har den da også et romslig bagasjerom på 579 liter, med nesten 100 liter ekstra i brønnen under bagesjegulvet. De tre baksetene kan legges ned helt individuelt, for stor fleksibilitet for ytterligere lagringsplass.

Annonse

ET5 Touring: Stasjonsvognen er tilbake

NIO gjorde overskrifter i våres, da de lanserte den mellomstore sedanen ET5, deres første bil under den norske momsgrensen. Som med sin lengde på 4,79 meter legger seg midt imellom Tesla Model 3 og Hyundai Ioniq 6.

Nå kommer stasjonsvognutgaven av ET5, som har fått navnet ET5 Touring. Samme lengde og bredde, men høyere tak bak gir naturligvis bedre plass til baksetepassasjerer, pluss større bagasjerom.

Bagasjerommet rommer likevel ikke mer enn 450 liter, som faktisk bare er 10 liter mer enn hos kompaktbilen Renault Megane E-Tech. Den utsendte journalisten må innrømme en viss skuffelse der, for hele poenget med en stasjonsvogn må vel være at man skal få med seg pikkpakket sitt på tur.

Foto: NIO

Rekkevidde

En fordel stasjonsvognen derimot har over en SUV, er på egenvekt og aerodynamikk. For der hvor crossoveren EL6 er oppgitt med en rekkevidde på 529 km med det største batteriet, så strekker ET5 Touring seg til 560 km. Legg merke til at dette er etter noe mer optimistiske kinesiske CLTC-målinger, så når WLTP-tallene kommer forventer vi at disse tallene synker med ca. 10 prosent.

Stasjonsvognen klarer spurten fra 0-100 km/t på nøyaktig 4 sekunder, hvor EL6 bruker et halvt sekund mer, med samme motorytelse. Ikke akkurat sneglefart, det heller.

Les også Den beste kineseren vi har testet NIO gjør veldig mye rett med den mellomstore SUV-en EL7. Som har et ganske spesielt ess i ermet.

Batteribytte

Det NIO er best kjent for, er muligheten til å kunne bytte batteripakke under kjøreturen. Det skjer i løpet av bare 5-6 minutter, og går dermed mye raskere enn å hurtiglade. Dermed kan NIO ha et fortrinn mot selveste Tesla, når antallet byttestasjoner er mange nok.

Antallet batteribyttestasjoner er hittil begrenset, men NIO har planer om en agressiv utbygging.

Hittil er det 16 såkalte Power Swap-stasjoner i Europa, hvorav fire har åpnet i Norge: Lier, Vestby, Stavanger og Lillehammer.

Det er derimot signerte avtaler for rask utbygging av ytterligere 13 stasjoner: Bergen (2 stk), Ålesund, Dombås, Alvdal, Gol, Valdresporten, Innlandsporten, Kløfta, Seljord, Sarpsborg og Kristiansand. Det letes aktivt for steder lengre nord.

NIO Power Swap Station
NIO Power Swap-stasjon. Foto: NIO

Panoramatak, komfort og sikkerhet

Begge bilene har panorama glasstak med dimbar sikt, slik at baksetepassasjerene kan ha det mørkt om kvelden om de skal sove, eller få flott utsikt om dagen. NIO har lagt stor vekt på komfort, med mulighet for massasje både foran og bak, og dessuten mange motoriserte innstillinger også i baksetene. Setene har også innebygd oppvarming og nedkjøling. Stemningsbelysning er noe NIO har i alle sine biler, og dessuten stemmeassistenten Nomi, som du kan velge om du ønsker som en fysisk dings på panseret, eller kun som innebygd stemmestyring – med nøyaktig samme funksjonalitet ellers.

Hele 33 sensorer rundt omkring, inkludert LiDAR, skal gi optimalt kjøretrygghet. Systemet skal være klargjort for autonome funksjoner når lovverket tillater det.

Dolby Atmos

Begge bilene tilbys med lydanlegg som støtter Dolby Atmos, med 23 høyttalere inkludert subwoofer og 1000 watts forsterkerkraft. Journalisten var svært begeistret for lyden av anlegget i EL7, og du skal ha veldig høye krav om du ikke faller til ro med lyden her.

Mange høyttalere er nødvendig for ekte 3D-lyd med Dolby Atmos. Her i NIO EL7. Foto: Geir Gråbein Nordby

NIO EL6 og ET5 Touring: priser og tilgjengelighet

Begge bilene kan forhåndsbestilles nå, med levering i 4. kvartal. For få være med på moroa med batteribytte, må batteriet leases i stedet for å eies. NIO kaller det Battery as a Service, eller BaaS. Prisene på bilene blir da fra 489.000 kroner for EL6 og 439.000 kroner for stasjonsvognen ET5 Touring. Batteriet koster 1399 kr. i måneden for 75 kWt og 1999 kr. i måneden for 100 kWt. Da får du to batteribytter pr. måned og 200 kWt med strøm uten ekstra kostnad.

Mer info: nio.com

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Hva skjedde med elbilrevolusjonen?

Endelig: Håndfri kjøring i Europa

750 km rekkevidde og innebygd ChatGPT

Nissan trimmer Ariya

Tesla Cybertruck til tjeneste!

Fra droner til elsykler

Polestars raskeste bil er en drøm på langtur

Tesla-batterier: - Degraderes knapt

Ammoniakkmotor truer elbilene

Enden på visa for Fisker?

Firkantet sjarmklump

Familie-luksusbilen går som ei kule

Scroll to Top