Kinesiske NIO har gitt oss den ene elbilen etter den andre. Denne gangen var det avduking av intet færre enn to helt nye modeller: Den mellomstore SUV-en EL6, og dessuten stasjonsvognen ET5 Touring. Begge er medlem av 4-sekundersklubben i 0-100-sprinten. Og endelig tilbyr NIO LED Matrix kjørelys!
EL6: Crossover med god plass
NIO har bevist at de behersker å lage store biler. Først med 7-seteren ES8, og så med den noe mindre, men likevel store 5-seteren EL7. Som journalisten likte godt, begge to.
Nå har tiden kommet til en noe mer kompakt variant, nemlig EL6. Liten er den likevel ikke, med ytre mål som er større enn både Tesla Model Y og Volkswagen ID.4. Så har den da også et romslig bagasjerom på 579 liter, med nesten 100 liter ekstra i brønnen under bagesjegulvet. De tre baksetene kan legges ned helt individuelt, for stor fleksibilitet for ytterligere lagringsplass.
ET5 Touring: Stasjonsvognen er tilbake
NIO gjorde overskrifter i våres, da de lanserte den mellomstore sedanen ET5, deres første bil under den norske momsgrensen. Som med sin lengde på 4,79 meter legger seg midt imellom Tesla Model 3 og Hyundai Ioniq 6.
Nå kommer stasjonsvognutgaven av ET5, som har fått navnet ET5 Touring. Samme lengde og bredde, men høyere tak bak gir naturligvis bedre plass til baksetepassasjerer, pluss større bagasjerom.
Bagasjerommet rommer likevel ikke mer enn 450 liter, som faktisk bare er 10 liter mer enn hos kompaktbilen Renault Megane E-Tech. Den utsendte journalisten må innrømme en viss skuffelse der, for hele poenget med en stasjonsvogn må vel være at man skal få med seg pikkpakket sitt på tur.
Rekkevidde
En fordel stasjonsvognen derimot har over en SUV, er på egenvekt og aerodynamikk. For der hvor crossoveren EL6 er oppgitt med en rekkevidde på 529 km med det største batteriet, så strekker ET5 Touring seg til 560 km. Legg merke til at dette er etter noe mer optimistiske kinesiske CLTC-målinger, så når WLTP-tallene kommer forventer vi at disse tallene synker med ca. 10 prosent.
Stasjonsvognen klarer spurten fra 0-100 km/t på nøyaktig 4 sekunder, hvor EL6 bruker et halvt sekund mer, med samme motorytelse. Ikke akkurat sneglefart, det heller.
Batteribytte
Det NIO er best kjent for, er muligheten til å kunne bytte batteripakke under kjøreturen. Det skjer i løpet av bare 5-6 minutter, og går dermed mye raskere enn å hurtiglade. Dermed kan NIO ha et fortrinn mot selveste Tesla, når antallet byttestasjoner er mange nok.
Antallet batteribyttestasjoner er hittil begrenset, men NIO har planer om en agressiv utbygging.
Hittil er det 16 såkalte Power Swap-stasjoner i Europa, hvorav fire har åpnet i Norge: Lier, Vestby, Stavanger og Lillehammer.
Det er derimot signerte avtaler for rask utbygging av ytterligere 13 stasjoner: Bergen (2 stk), Ålesund, Dombås, Alvdal, Gol, Valdresporten, Innlandsporten, Kløfta, Seljord, Sarpsborg og Kristiansand. Det letes aktivt for steder lengre nord.
Panoramatak, komfort og sikkerhet
Begge bilene har panorama glasstak med dimbar sikt, slik at baksetepassasjerene kan ha det mørkt om kvelden om de skal sove, eller få flott utsikt om dagen. NIO har lagt stor vekt på komfort, med mulighet for massasje både foran og bak, og dessuten mange motoriserte innstillinger også i baksetene. Setene har også innebygd oppvarming og nedkjøling. Stemningsbelysning er noe NIO har i alle sine biler, og dessuten stemmeassistenten Nomi, som du kan velge om du ønsker som en fysisk dings på panseret, eller kun som innebygd stemmestyring – med nøyaktig samme funksjonalitet ellers.
Hele 33 sensorer rundt omkring, inkludert LiDAR, skal gi optimalt kjøretrygghet. Systemet skal være klargjort for autonome funksjoner når lovverket tillater det.
Dolby Atmos
Begge bilene tilbys med lydanlegg som støtter Dolby Atmos, med 23 høyttalere inkludert subwoofer og 1000 watts forsterkerkraft. Journalisten var svært begeistret for lyden av anlegget i EL7, og du skal ha veldig høye krav om du ikke faller til ro med lyden her.
NIO EL6 og ET5 Touring: priser og tilgjengelighet
Begge bilene kan forhåndsbestilles nå, med levering i 4. kvartal. For få være med på moroa med batteribytte, må batteriet leases i stedet for å eies. NIO kaller det Battery as a Service, eller BaaS. Prisene på bilene blir da fra 489.000 kroner for EL6 og 439.000 kroner for stasjonsvognen ET5 Touring. Batteriet koster 1399 kr. i måneden for 75 kWt og 1999 kr. i måneden for 100 kWt. Da får du to batteribytter pr. måned og 200 kWt med strøm uten ekstra kostnad.
Mer info: nio.com