TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

NIO ET9: Deres heftigste elbil hittil

Den nye ET9 fra NIO er spekket med banebrytende teknologi, og sikter seg inn mot de aller mest kravstore kjøperne. Samtidig lanserer de et nytt og billigere merke for mindre biler.

Av / 03.01.25 - 14:21
NIO ET9: Deres heftigste elbil hittil

NIO tar et nytt steg i toppen av premiumsegmentet med den nye luksussedanen ET9; en teknologibombe av en luksusbil, som ser ut til å sette nye standarder for hva en kinesisk bil kan være. Prisen starter på svimlende 788.000 yuan, eller rundt 1,2 millioner kroner – før norske avgifter.

NIO ET9: Deres heftigste elbil hittil 1
Foto: NIO

Revolusjonerende understell

Det mest spennende med ET9 er kanskje understellet. Dette er nemlig verdens første bil som kombinerer tre avanserte teknologier: Steer-by-wire (elektronisk styring uten mekanisk forbindelse), bakhjulsstyring og et helt nytt, aktivt understell.

Det aktive understellet er en nyvinning. For første gang er støtdemperen og den aktive opphengsenheten samlet i én enhet, noe som gir mulighet for lynraske justeringer av både stivhet, demping og høyde. NIO kaller dette for “integrert hydraulisk fullt aktivt oppheng”, og det skal gi en kjørekomfort vi ikke har sett maken til.

At bilen er den første i Kina som har fått sertifisering for Steer-by-wire fra myndighetene, er heller ikke ubetydelig. Dette er nemlig en nøkkelteknologi for fremtidens selvkjørende biler.

Med en setekant på 582 millimeter, massasje i 16 punkter og et justerbart bord som kan snus 360 grader, minner dette mer om en førsteklasses flykabin enn en tradisjonell bil. Det integrerte kjøleskapet og den eksklusive inndelingen i fire separate soner gjør bilen til et rullende møterom.
Med et 360-graders roterende bord og kjøleskap blir ET9 et rullende kontor i luksusklassen. Foto: NIO

Luksus i særklasse

Innvendig er luksusnivået skrudd opp til det maksimale. Med en setekant på 582 millimeter, massasje i 16 punkter og et justerbart bord som kan snus 360 grader, minner dette mer om en førsteklasses flykabin enn en tradisjonell bil. Det integrerte kjøleskapet og den eksklusive inndelingen i fire separate soner gjør bilen til et rullende møterom.

Annonse

I taket sitter det NIOs ingeniører kaller “Lightful Welcome” – et lysteppe på to kvadratmeter som hilser deg velkommen når du nærmer deg bilen.

I taket sitter det NIOs ingeniører kaller "Lightful Welcome" – et lysteppe på to kvadratmeter som hilser deg velkommen når du nærmer deg bilen.
ET9 har et lysteppe på 2 kvadratmeter i taket – tilsvarende en mindre balkong. Foto: NIO

Datakraft i overflod

Bilens hjerne er et datakraftverk av en annen verden. Dette er den første bilen med en helhetlig selvutviklet, smart systemarkitektur fra en kinesisk produsent. Systemet håndterer alt fra kjøretøykontroll og selvkjøring til underholdning, med det NIO kaller “høy båndbredde, lav forsinkelse og stor datakraft”.

Firefly FY_PR_EXT_CN_DOUB_2_Still_169FIN
Foto: NIO / Firefly

Ny urban lillebror

Samme dag lanserte NIO også offisielt sitt helt nye merke kalt Firefly, med en kompakt elbil for bybruk. Denne kommer først til Kina i april 2025 med en pris på 148.000 yuan (rundt 225.000 kroner), før den senere skal ut i Europa. Prisen vil sannsynligvis bli høyere her, ikke minst på grunn av mye dyrere sikkerhetstesting.

Den lille bilen er designet i München og deler noe teknologi med storebror ET9. Blant annet består karosseriet av 83,4 prosent høyfast stål, som gir en torsjonsstivhet (krengingsmotstand) på imponerende 35.700 Nm per grad.

Mer info: nio.com

NIO ET9: Deres heftigste elbil hittil 2
Foto: NIO

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Sony er (nesten) klar med sin elbil

Kinesisk elbil-produsent sikter mot stjernene

Spinnvill femmer med 500 hester

Kia EV6 GT blir hissigere

De første offisielle bildene av Xiaomi YU7

Jaguars nye identitet skaper forvirring

Her er Xiaomis neste elbil

CarPlay 2: Slik blir fremtidens "Apple-bil"

Hyundais nye kjempe-SUV er klar

Klassisk Bentley-modell kommer tilbake som elbil

Er ny kinesisk elbil den raskeste i verden?

Suzuki og Toyota samarbeider om el-SUV

Lyd & Bilde