NIO tar et nytt steg i toppen av premiumsegmentet med den nye luksussedanen ET9; en teknologibombe av en luksusbil, som ser ut til å sette nye standarder for hva en kinesisk bil kan være. Prisen starter på svimlende 788.000 yuan, eller rundt 1,2 millioner kroner – før norske avgifter.
Revolusjonerende understell
Det mest spennende med ET9 er kanskje understellet. Dette er nemlig verdens første bil som kombinerer tre avanserte teknologier: Steer-by-wire (elektronisk styring uten mekanisk forbindelse), bakhjulsstyring og et helt nytt, aktivt understell.
Det aktive understellet er en nyvinning. For første gang er støtdemperen og den aktive opphengsenheten samlet i én enhet, noe som gir mulighet for lynraske justeringer av både stivhet, demping og høyde. NIO kaller dette for “integrert hydraulisk fullt aktivt oppheng”, og det skal gi en kjørekomfort vi ikke har sett maken til.
At bilen er den første i Kina som har fått sertifisering for Steer-by-wire fra myndighetene, er heller ikke ubetydelig. Dette er nemlig en nøkkelteknologi for fremtidens selvkjørende biler.
Luksus i særklasse
Innvendig er luksusnivået skrudd opp til det maksimale. Med en setekant på 582 millimeter, massasje i 16 punkter og et justerbart bord som kan snus 360 grader, minner dette mer om en førsteklasses flykabin enn en tradisjonell bil. Det integrerte kjøleskapet og den eksklusive inndelingen i fire separate soner gjør bilen til et rullende møterom.
I taket sitter det NIOs ingeniører kaller “Lightful Welcome” – et lysteppe på to kvadratmeter som hilser deg velkommen når du nærmer deg bilen.
Datakraft i overflod
Bilens hjerne er et datakraftverk av en annen verden. Dette er den første bilen med en helhetlig selvutviklet, smart systemarkitektur fra en kinesisk produsent. Systemet håndterer alt fra kjøretøykontroll og selvkjøring til underholdning, med det NIO kaller “høy båndbredde, lav forsinkelse og stor datakraft”.
Ny urban lillebror
Samme dag lanserte NIO også offisielt sitt helt nye merke kalt Firefly, med en kompakt elbil for bybruk. Denne kommer først til Kina i april 2025 med en pris på 148.000 yuan (rundt 225.000 kroner), før den senere skal ut i Europa. Prisen vil sannsynligvis bli høyere her, ikke minst på grunn av mye dyrere sikkerhetstesting.
Den lille bilen er designet i München og deler noe teknologi med storebror ET9. Blant annet består karosseriet av 83,4 prosent høyfast stål, som gir en torsjonsstivhet (krengingsmotstand) på imponerende 35.700 Nm per grad.
Mer info: nio.com