Ford gir sin elektriske SUV-bestselger et solid løft for 2025-modellåret. Mustang Mach-E får flere etterspurte forbedringer, der standardmontert varmepumpe trolig er den mest velkomne nyheten for norske eiere. I tillegg flyttes girvelgeren fra midtkonsollen til rattstammen, noe som gir mer plass til oppbevaring i kupeen.
Elbilen, som har solgt nesten 90.000 eksemplarer i Europa siden lanseringen i 2021, får også tre nye farger og flere oppgraderinger i interiøret.

Varmepumpe gir bedre rekkevidde i vinterkulda
Endelig kommer Ford Mustang Mach-E med varmepumpe som standard på alle utgaver. For norske bilkjøpere er dette gode nyheter, ettersom teknologien gjør kupéoppvarmingen langt mer energieffektiv – særlig på kalde dager.
Varmepumpen reduserer belastningen på batteriet når bilen skal varmes opp, noe som kan gi merkbart økt rekkevidde vinterstid. Mustang Mach-E har fra før en oppgitt rekkevidde på opptil 600 kilometer, men dette tallet faller betydelig i kuldegrader.
Basert på tilbakemeldinger fra kundene våre har vi de siste fire årene jobbet kontinuerlig med å forbedre Mustang Mach-E. Resultatet nå er blant annet bedre plass i førermiljøet og varmepumpe som forbedrer rekkevidden på kalde dager», sier Geir Haugaard, markedsdirektør i Ford Motor Norge.

Smartere førermiljø med mer oppbevaringsplass
En annen merkbar endring er at «girvelgeren» flyttes fra midtkonsollen til rattstammen. Fordelen er at det frigjør verdifull plass i midtkonsollen.
Også vindusviskere og blinklysindikator får ny plassering på en multifunksjonspak på rattstammen. Dette for å gi kupeen et ryddigere og mer moderne uttrykk, samtidig som du får bedre plass til småting, kaffekopper og mobiltelefoner.
Brukergrensesnittet SYNC 4A har også fått en oppfriskning for å gjøre betjeningen mer intuitiv. Dette systemet styrer det meste av bilens funksjoner gjennom den store sentrale berøringsskjermen.

Nye lakkfarger og tøffere look
For de som er opptatt av bilens utseende, kommer Mustang Mach-E 2025 i tre nye farger: Velocity Blue, Molten Magenta og Terrain Sand. Spesielt GT-modellen har fått et tøffere uttrykk med flere svarte detaljer i grillen.
Ford har også demokratisert felgvalgene. Aluminiumfelger som tidligere bare var tilgjengelig på Premium-modellen, kan nå også velges på innstegsmodellen. Velger du Premium-versjonen, får du dessuten mulighet til å velge svartlakkerte eller bronselakkerte 19-tommers aluminiumfelger for et enda mer særpreget utseende.

Trådløse oppdateringer
Endringene på 2025-modellen kommer i tillegg til flere trådløse programvareoppdateringer som allerede har forbedret bilen siden lanseringen. Ford har vært tydelige på at de vil fortsette å videreutvikle Mustang Mach-E gjennom hele livsløpet, både gjennom programvareoppdateringer over nettet (OTA) og fysiske oppgraderinger som denne.
For eksisterende eiere kan det være verdt å merke seg at enkelte av forbedringene, som programvareoppdateringer til SYNC-systemet, trolig vil bli tilgjengelig også for eldre modeller.

Flere varianter for ulike behov
Mustang Mach-E kommer fortsatt i flere varianter – fra innstegsmodellen Select med standard rekkevidde og bakhjulsdrift, til toppmodellen Rally med forlenget rekkevidde og firehjulsdrift.
Spesielt Rally-varianten skiller seg ut med forhøyet bakkeklaring, spesialutformede rallydekk og unikt rally-inspirert eksteriør. Den bygger på GT-modellen, men er tilpasset røffere kjøreforhold.
For de som er mest opptatt av rekkevidde, er Premium-modellen med forlenget rekkevidde og bakhjulsdrift det beste valget. Skal du ofte på langtur vinterstid i Norge, er Premium-varianten med forlenget rekkevidde og firehjulsdrift antakelig den mest praktiske løsningen, med god kombinasjon av fremkommelighet og rekkevidde.
Priser for Ford Mustang Mach-E 2025
- Mustang Mach-E Select Standard Range LFP RWD – 500.600 kroner
- Mustang Mach-E Premium Extended Range RWD – 577.500 kroner
- Mustang Mach-E Premium Extended Range AWD – 620.700 kroner
- Mustang Mach-E GT Extended Range AWD – 705.100 kroner
- Mustang Mach-E Rally Extended Range AWD – 748.975 kroner
Prisene starter altså på drøyt 500.000 kroner for innstegsmodellen, mens toppmodellen Rally koster nesten 750.000 kroner.
De første eksemplarene av 2025-modellen ventes å ankomme Norge i løpet av sommeren.
Mer info: ford.no