TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
Full tilgang 1 uke med automatisk stopp Bestill nyheten LB+ UKE NÅ

Nyhet

Mustang Mach-E 2025: Varmepumpe og (litt) bedre plass

Ford oppgraderer bestselgeren Mustang Mach-E med varmepumpe som standard, ny girvelger på rattstammen og tre nye farger. Endringene gir både bedre rekkevidde og mer plass i førermiljøet.

Mustang Mach-E 2025: Varmepumpe og (litt) bedre plass

Ford gir sin elektriske SUV-bestselger et solid løft for 2025-modellåret. Mustang Mach-E får flere etterspurte forbedringer, der standardmontert varmepumpe trolig er den mest velkomne nyheten for norske eiere. I tillegg flyttes girvelgeren fra midtkonsollen til rattstammen, noe som gir mer plass til oppbevaring i kupeen.

Elbilen, som har solgt nesten 90.000 eksemplarer i Europa siden lanseringen i 2021, får også tre nye farger og flere oppgraderinger i interiøret.

2024 Mustang Mach-E GT Gol (1)
Varmepumpe gir økt komfort og rekkevidde vinterstid. Her: GT-utgaven. Foto: Ford

Varmepumpe gir bedre rekkevidde i vinterkulda

Endelig kommer Ford Mustang Mach-E med varmepumpe som standard på alle utgaver. For norske bilkjøpere er dette gode nyheter, ettersom teknologien gjør kupéoppvarmingen langt mer energieffektiv – særlig på kalde dager.

Varmepumpen reduserer belastningen på batteriet når bilen skal varmes opp, noe som kan gi merkbart økt rekkevidde vinterstid. Mustang Mach-E har fra før en oppgitt rekkevidde på opptil 600 kilometer, men dette tallet faller betydelig i kuldegrader.

Basert på tilbakemeldinger fra kundene våre har vi de siste fire årene jobbet kontinuerlig med å forbedre Mustang Mach-E. Resultatet nå er blant annet bedre plass i førermiljøet og varmepumpe som forbedrer rekkevidden på kalde dager», sier Geir Haugaard, markedsdirektør i Ford Motor Norge.

Annonse
Mustang Mach-E 2025: Varmepumpe og (litt) bedre plass 1
Foto: Ford

Smartere førermiljø med mer oppbevaringsplass

En annen merkbar endring er at «girvelgeren» flyttes fra midtkonsollen til rattstammen. Fordelen er at det frigjør verdifull plass i midtkonsollen.

Også vindusviskere og blinklysindikator får ny plassering på en multifunksjonspak på rattstammen. Dette for å gi kupeen et ryddigere og mer moderne uttrykk, samtidig som du får bedre plass til småting, kaffekopper og mobiltelefoner.

Brukergrensesnittet SYNC 4A har også fått en oppfriskning for å gjøre betjeningen mer intuitiv. Dette systemet styrer det meste av bilens funksjoner gjennom den store sentrale berøringsskjermen.

2025 Mustang Mach E 10
Ny farge: Molten Magenta. Foto: Ford

Nye lakkfarger og tøffere look

For de som er opptatt av bilens utseende, kommer Mustang Mach-E 2025 i tre nye farger: Velocity Blue, Molten Magenta og Terrain Sand. Spesielt GT-modellen har fått et tøffere uttrykk med flere svarte detaljer i grillen.

Les også TEST: Ford Mustang Mach-E GT Å kjøre Mustang Mach-E GT er som å være helten i en actionfilm. Eller ha orkesterplass i operaen.

Ford har også demokratisert felgvalgene. Aluminiumfelger som tidligere bare var tilgjengelig på Premium-modellen, kan nå også velges på innstegsmodellen. Velger du Premium-versjonen, får du dessuten mulighet til å velge svartlakkerte eller bronselakkerte 19-tommers aluminiumfelger for et enda mer særpreget utseende.

2025 Mustang Mach E 6
2025 Mustang Mach-E GT. Foto: Ford

Trådløse oppdateringer

Endringene på 2025-modellen kommer i tillegg til flere trådløse programvareoppdateringer som allerede har forbedret bilen siden lanseringen. Ford har vært tydelige på at de vil fortsette å videreutvikle Mustang Mach-E gjennom hele livsløpet, både gjennom programvareoppdateringer over nettet (OTA) og fysiske oppgraderinger som denne.

For eksisterende eiere kan det være verdt å merke seg at enkelte av forbedringene, som programvareoppdateringer til SYNC-systemet, trolig vil bli tilgjengelig også for eldre modeller.

Mustang Mach-E 2025: Varmepumpe og (litt) bedre plass 2
Rally-utgaven fortsetter. Foto: Ford

Flere varianter for ulike behov

Mustang Mach-E kommer fortsatt i flere varianter – fra innstegsmodellen Select med standard rekkevidde og bakhjulsdrift, til toppmodellen Rally med forlenget rekkevidde og firehjulsdrift.

Spesielt Rally-varianten skiller seg ut med forhøyet bakkeklaring, spesialutformede rallydekk og unikt rally-inspirert eksteriør. Den bygger på GT-modellen, men er tilpasset røffere kjøreforhold.

For de som er mest opptatt av rekkevidde, er Premium-modellen med forlenget rekkevidde og bakhjulsdrift det beste valget. Skal du ofte på langtur vinterstid i Norge, er Premium-varianten med forlenget rekkevidde og firehjulsdrift antakelig den mest praktiske løsningen, med god kombinasjon av fremkommelighet og rekkevidde.

Priser for Ford Mustang Mach-E 2025

  • Mustang Mach-E Select Standard Range LFP RWD – 500.600 kroner
  • Mustang Mach-E Premium Extended Range RWD – 577.500 kroner
  • Mustang Mach-E Premium Extended Range AWD – 620.700 kroner
  • Mustang Mach-E GT Extended Range AWD – 705.100 kroner
  • Mustang Mach-E Rally Extended Range AWD – 748.975 kroner

Prisene starter altså på drøyt 500.000 kroner for innstegsmodellen, mens toppmodellen Rally koster nesten 750.000 kroner.

De første eksemplarene av 2025-modellen ventes å ankomme Norge i løpet av sommeren.

Mer info: ford.no

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

SUV med 1000 km rekkevidde og ekstrem ladehastighet

Pump sykkelen uten å bli svett

Vi kjører Zeekr 7X med uhørt rask lading og overraskende pris!

Sykkellys innhenter bevisene automatisk

Hyundais strømlinjeformede Ioniq 6 i ny drakt

"Uknuselig" cybertruck knust på parkeringsplass

Acer Predator - med hjul

Ny teknologi tar over når GPS-signalet forsvinner

BYD lynlading: Så rask at du ikke rekker ventepølsa

Drømmen om den snakkende bilen blir virkelighet med Gemini Live

Her er VWs elektriske folkebil

Volvo ES90 høy sedan går 700 km

Lyd & Bilde