TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Kommentar

Mørke skyer over elbilbransjen?

Elbilrevolusjonen trues av konkurser, nedgang og politisk tilbakeslag. Men ting er ikke så mørkt som man tror.

Skrevet av / 27.08.24 - 16:10
Mørke skyer over elbilbransjen?
comment Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning

Elbilrevolusjonen, som for bare få år siden syntes uunngåelig, møter nå alvorlige utfordringer. Konkurser, fallende salg og politisk motvilje kaster tilsynelatende lange skygger over bransjens fremtid. Selv EUs ambisiøse mål om å fase ut fossildrevne biler innen 2035 ser ut til å vakle under press fra medlemsland og interesser fra bilindustrien.

Hva skjedde med elbilrevolusjonen - marcusbil
Marcusbil i Norge er blant bilforhandlerne som har fått kjenne på et surt marked. Gikk konkurs i år. Faksimile: Geir Gråbein Nordby

Norge

I Norge, kanskje verdens fremste foregangsland for elbiler, har flere aktører måttet kaste inn håndkleet. Nylig gikk den store bruktbilforhandleren Marcusbil konkurs etter flere år med suksess innen salg av brukte elbiler. Selskapet omsatte for 265 millioner kroner i 2022, men så bremset det kraftig opp, og de klarte ikke å snu nedgangen i 2023 og 2024. Priskutt fra Tesla tidlig i 2023 påvirket verdien på brukte Teslaer negativt, noe som rammet Marcusbil hardt​.

Hva skjedde med elbilrevolusjonen - fleks
Det gikk ikke så bra for bildelingstjenesten Fleks. Faksimile: Geir Gråbein Nordby

Også bildelingstjenesten Fleks måtte nylig melde oppbud med en gjeld på 643 millioner kroner. Selskapet har slitt med fallende bruktbilpriser, økte rentekostnader og svekket kjøpekraft blant kundene​.

Annonse
Hva skjedde med elbilrevolusjonen - Fisker-Ocean-GeirNordby
Fisker måtte kaste inn årene, til tross for at crossover-SUV-en Ocean hadde potensial. Foto: Geir Gråbein Nordby

Danmark

Det amerikanske elbileventyret til den danske bildesigneren Henrik Fisker gikk dundrende konkurs etter oppstartsproblemer under økonomiske nedgangstider. Og apripos Danmark gikk leasingselskapet Caradvisor ApS konkurs tidligere i år, med en tosifret milliongjeld. Ifølge Nordjyske har både skattemyndighetene og Sparekassen Danmark store utestående beløp hos selskapet. Dette er bare det siste i en rekke konkurser blant danske bilfirmaer, hvor et fellestrekk synes å være stor gjeld til skattemyndighetene​.

Hva skjedde med elbilrevolusjonen - Polestar 4-enhanced
Svensk-kinesiske Polestar er blant produsentene som har opplevd kraftig sviktene salg. Foto: Polestar

Sverige

Svensk-kinesiske Polestar, som produserer elbiler i premiumklassen, har opplevd en betydelig nedgang i salget. I første kvartal 2024 falt omsetningen med 36,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. I tillegg har det vært noe som vel må omtales som et konkursskred blant svenske bilforhandlere det siste året.

Elbilrevolusjonen venter på seg

Internasjonalt har selv giganter som Tesla opplevd motgang. Selskapet rapporterte nylig om en nedgang på 6,6 prosent i globale leveranser i første halvår av 2024 sammenlignet med samme periode i fjor​.

Hva skjedde med elbilrevolusjonen - tesla-model-3-y-s-x-cybertruck
Salget til Tesla har stagnert i andre kvartal. Foto: Tesla

Samtidig har Ford justert sin elbilstrategi, og redusert produksjonsmålene etter svakere salgstall enn forventet. Dette reflekterer en bredere trend blant bilprodusenter som nå ser behovet for å revurdere sine satsinger på elektriske kjøretøy.

Hva skjedde med elbilrevolusjonen - Ford 3-raders SUV Dall-E
Denne KI-genererte illustrasjonen av en 3-raders Ford SUV er det nærmeste vi kommer. Det blir ingen bil. Ill: Dall-E

Tradisjonelle bilprodusenter snur

I lys av den dalende etterspørselen etter elbiler har flere tradisjonelle bilprodusenter begynt å revurdere sine strategier. Mercedes-Benz har nylig annonsert at de vil investere mer i forbrenningsmotorteknologi enn tidligere planlagt – hele 159 milliarder norske kroner bare i år​.

Mercedes forbrenningsmotor
Mercedes-Benz videreutvikler forbrenningsmotoren. Ill: Mercedes-Benz

Volkswagen har også redusert sin elbilsatsing og planlegger å bruke 60 milliarder euro på videreutvikling av forbrenningsmotorer​.

Toyota, verdens største bilprodusent, har lenge vært skeptisk til en rask overgang til elbiler. Nå satser de på en ny generasjon forbrenningsmotorer som skal kunne benytte hydrogen i tillegg til bensin. Dette ser de som en viktig del av strategien for å oppnå karbonnøytralitet​. 

Politisk motvilje og e-fuel som smutthull

EUs ambisiøse mål om å fase ut salg av nye fossildrevne biler innen 2035 møter nå motstand fra flere hold. Tyskland, en av EUs tungvektere innen bilindustrien, har vist seg som en sterk motstander av et totalt forbud mot forbrenningsmotorer. Tysklands finansminister Christian Lindner har nylig tatt til orde for at EU bør tillate biler drevet av «klimavennlig» drivstoff også etter 2035. «Markedet bør bestemme hva som er økonomisk og hva forbrukerne ønsker, ikke politikere og byråkrater,» uttalte Lindner til avisen Augsburger Allgemeine.​

Såkalt e-fuel, eller e-drivstoff, blir foreslått som en grønnere overgang, mens vi venter på den virkelige elbilrevolusjonen. Foto: Porsche

Sentralt i denne debatten står e-fuel, også kjent som syntetisk drivstoff, med Porsche og Siemens i spissen. E-fuel produseres ved å kombinere hydrogen med CO2 fanget fra atmosfæren, noe som i teorien gjør det karbonnøytralt. Tilhengere argumenterer for at det kan være en mer praktisk løsning for enkelte typer kjøretøy og markeder, spesielt i overgangsfasen mot full elektrifisering. Kritikere påpeker på sin side at produksjonen av e-fuel er energikrevende og at det fortsatt vil føre til lokale utslipp av forurensende stoffer.

Lysere tider i sikte?

Til tross for mange dystre nyheter, er det flere tegn som tyder på at elbilrevolusjonen fortsatt er i gang, bare i et noe roligere tempo enn mange hadde forventet for bare to år siden. I USA vokste elbilsalget med 11,3% i andre kvartal 2024, ifølge en rapport fra Kelley Blue Book. Et rekordhøyt antall på 330,463 enheter ble solgt i kvartalet. Veksten skyldes blant annet økt tilgjengelighet, fortsatte økonomiske insentiver på elbiler og et større antall leasingavtaler.

Kinesiske BYD er blant elbilprodusentene som opplever vekst, ikke minst takket være den billige Seagull. Som også kommer til Europa. Foto: BYD

I Kina, verdens største bilmarked, fortsetter elbilsalget å vokse. BYD, den største kinesiske elbilprodusenten, rapporterte om en økning på 30,5% i salget av personbiler i juli sammenlignet med samme måned i fjor​.

Selv om Tesla har opplevd en nedgang globalt, vokste salget av deres Kina-produserte elbiler med 15,3% i juli sammenlignet med samme måned i fjor​.

Teknologisk utvikling og synkende priser

En viktig faktor som taler for elbilenes fremtid er den raske teknologiske utviklingen og synkende priser. Batteriteknologien blir stadig bedre og billigere, noe som øker rekkevidden og reduserer kostnadene for elbiler. For eksempel har den kinesiske produsenten BYD nylig lansert en ny batteriteknologi som de hevder vil gi elbiler en rekkevidde på over 1000 kilometer på en enkelt lading. Noe som bør eliminere rekkeviddeangst en gang for alle. På kundelisten står blant annet Toyota.

Fra BYD kommer et nytt batteri som går 1000 km. Ill: BYD

Samtidig jobber både etablerte bilprodusenter og nye aktører med å lansere mer prisgunstige og kompakte elbilmodeller. Citroën har for eksempel nylig lansert ë-C3, en kompakt elbil med en startpris på under 200.000 kroner. Volkswagen vil følge opp på med den lille ID.1 i 2026, og Tesla har også planer om rimeligere biler tidlig i 2025, uten at de har spesifisert noe mer om det. Så har vi den lille billigbilen BYD Seagull, som er ventet til Europa i 2025.

Det er i hvert fall ingen tvil om at elbilene vil fortsette å utvikles, og det til stadig lavere kostnad.

Citroen e-C3
Billigere elbiler er på vei, blant annet småilen Citroën ë-C3. Foto: Citroën

Konklusjon

Elbilrevolusjonen står utvilsomt overfor betydelige utfordringer. Konkurser, fallende salg og politisk motvilje har skapt usikkerhet om fremtiden. Likevel er det grunn til optimisme. Den teknologiske utviklingen fortsetter i raskt tempo, og markedet i viktige land som Kina og USA viser fortsatt vekst. Overgangen til elektrisk transport vil sannsynligvis ta lengre tid enn mange optimister hadde håpet på, og veien dit kan bli mer kronglete enn først antatt. Utviklingen av e-fuel og andre alternative teknologier kan komplisere bildet for elbiler ytterligere.

Men til tross for alle utfordringene, er det vanskelig å se for seg at verden vil gå tilbake til en fullstendig avhengighet av fossildrevne kjøretøy. Klimaendringene og behovet for renere bytransport vil fortsette å drive utviklingen fremover. Elbilene har kommet for å bli, selv om deres dominans kan ta lengre tid å oppnå enn først antatt.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Nissan skal lage elektrisk GT-R

Hva skjedde med elbilrevolusjonen?

Endelig: Håndfri kjøring i Europa

750 km rekkevidde og innebygd ChatGPT

Nissan trimmer Ariya

Tesla Cybertruck til tjeneste!

Fra droner til elsykler

Polestars raskeste bil er en drøm på langtur

Tesla-batterier: - Degraderes knapt

Ammoniakkmotor truer elbilene

Enden på visa for Fisker?

Firkantet sjarmklump

Scroll to Top